23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Letbanedirektør garanterer økonomi og tidsplan

Hovedstadens mere end 9 milliard kroner dyre letbaneprojekt åbner til efteråret, lover direktør i forbindelse med testkørsel

Efter meldinger om en ekstra milliardregning og forsinkelse på en del af strækningen er der positive toner fra Hovedstadens Letbane.

Projektet, der har været undervejs i flere år, åbner til efteråret på den første strækning, lover adm. direktør i Hovedstadens Letbane, Carsten Riis, nu.

- Det er et meget, meget komplekst projekt. Men vi kommer i mål til budgettet, og vi kommer også i mål til tiden, siger direktøren til TV 2 Kosmopol i forbindelse med en testkørsel af de grønne letbanetog fra Rødovre Nord til Glostrup Station.

Fakta: Åbningen af Hovedstadens Letbane

  • Hovedstadens Letbane åbner for driften på de 12 stationer mellem Ishøj og Rødovre Nord i 2025. 
  • Det forventes, at driften vil foregå med et 10-minutters interval, indtil hele strækningen er i drift.
  • Den nordlige del af letbanestrækningen vil fortsat blive betjent med højfrekvent bus, indtil Letbanen åbner på hele strækningen. Det forventes at sket i sommeren 2026.
  • Hovedstadens Letbane er ejet af Region Hovedstaden samt de 11 kommuner Ishøj, Vallensbæk, Hvidovre, Albertslund, Brøndby, Rødovre, Høje-Taastrup, Herlev, Gladsaxe, Glostrup og Lyngby-Taarbæk.
  • Hovedstadens Letbane forventes ifølge passagerprognosen at transportere ca. 14 mio. passagerer om året fra 2030.

Kilde: Hovedstadens Letbane

Det samlede anlægsbudget for letbanen gennem hovedstadsområdet er på 9,3 mia. kr. Prisen tog officielt et milliardstort hop i sommeren 2023, hvor der blev lagt 1,1 mia. kr. ekstra til budgettet

Forklaringen på opskrivningen af anlægsbudgettet var dengang globale forsyningsproblemer og mangel på arbejdskraft som følge af Covid-19 kombineret med krigen i Ukraine.

Tvunget til opdelt åbning

Letbanen har testkørt i over et halvt år på den sydlige strækning, og alle tests er forløbet efter planen. Derfor udvides testkørslerne i slutningen af marts til hele den sydlige strækning mellem Glostrup og Ishøj, så den kan være klar til åbningen af 12 stationer fra Ishøj til Rødovre Nord til efteråret.

I november var letbanen tvunget til at udskyde åbningen af den resterende, nordlige strækning til sommeren 2026, officielt på grund af udfordringer omkring broerne over Hillerødmotorvejen i Gladsaxe.

Samlet får Hovedstadens Letbane 29 stationer på en 28 kilometer lang strækning.

Når den er fuldt åbnet, ventes letbanen at transportere 14-15 millioner passagerer årligt.

Se nøgletal for: {{ company.name }}
BREAKING
{{ article.headline }}
0.156