23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Aarsleff vinder stort lufthavnsprojekt

Aarsleff har vundet EU-entreprenørudbuddet om udvidelsen af Københavns Lufthavn Station, der skal sikre øget kapacitet til passager- og godstog på Øresundsbanen

Københavns Lufthavn Station skal igennem en gennemgribende udvidelse, og til den opgave har bygherre i form af Sund & Bælt fundet entreprenøren.

Det bliver nemlig Aarsleff, der løber med EU-entreprenørudbuddet, som har en samlet kontraktsum på 309 mio. kr.

- Det er en opgave, vi i Per Aarsleff A/S ser frem til at løse i samarbejde med vores kolleger fra Aarsleff Rail A/S og vores søsterselskab Wicotec Kirkebjerg A/S, siger Claus Elleman, afdelingsdirektør i Per Aarsleff A/S, i en pressemeddelelse.

Særligt én af opgaverne ser afdelingsdirektøren frem til.

- En spændende udfordring bliver blandt andet montage af gangbroen, hvor der skal tages hensyn til både naboer, erhvervsdrivende, metro, motorvej og bane i drift, lyder det.

Udvidelsen omfatter opførelsen af to nye perroner, en gangbro tilsluttet Terminal 3 samt installation af elevatorer og rulletrapper. 

Vigtig for Femernforbindelsen

Der vil også blive foretaget omfattende ændringer på jernbanesporet for at imødekomme de nye perroner, herunder anlæg af transversaler, ændringer i kørestrøm, dræning og sikkerhedsforanstaltninger.

Projektchef Rasmus Haak fra Sund & Bælt udtrykker sin tilfredshed med tildelingen af kontrakten og fremhæver projektets betydning for kapaciteten på Øresundsbanen i forbindelse med åbningen af Femern-forbindelsen.

Den kommende udvidelse af Københavns Lufthavn Station forventes at bidrage markant til udviklingen af transportinfrastrukturen i området, og hos Sund & Bælt vækker det begejstring, at projektet rykker nærmere en realisering.

- Det er et vigtigt projekt, som er med til at sikre, at vi får udvidet gods- og passagerkapaciteten på Øresundsbanen forud for åbningen af Femernforbindelsen, siger Rasmus Haak, der er projektchef i Sund & Bælt, i pressemeddelelsen.

Anlægsarbejderne forventes begynde ved årsskiftet mellem 2024 og 2025, mens arbejdet forventes afsluttet i sommeren 2026.

Se nøgletal for: {{ company.name }}
BREAKING
{{ article.headline }}
0.187