23948sdkhjf

Ny Limfjordsforbindelse udleder 80 procent mere CO2 end ventet

Klimaberegninger fra Vejdirektoratet viser, at CO2-udledningen fra en ny forbindelse over Limfjorden vil være 83 procent højere

Anlægget af en ny forbindelse over Limfjorden er en langt større belastning for klimaet, end man hidtil har forventet.

Det skriver Ingeniøren.

I en ny klimaberegning har Vejdirektoratet opjusteret den forventede CO2-udledning fra anlægsfasen af den kombinerede bro- og tunnelløsning til 480.000 ton. Tidligere lød prognosen på 263.000 ton. 

Der er dermed tale om en stigning i CO2-udledningen på 83 pct.

De nye tal mødes nu af stærk kritik fra flere sider.

- Det er klart, at det her har store konsekvenser for, om projektet overhovedet giver mening. I forvejen er det lige på vippen. Det er blevet dyrere, end vi har regnet med, det er skadeligt for miljøet, for dyrelivet og oven i det, er det nu klimamæssigt markant værre, end vi tidligere har fået oplyst, siger Stinus Lindgreen, transportordfører for Radikale Venstre, til Ingeniøren.

Det er klart, at det her har store konsekvenser for, om projektet overhovedet giver mening. I forvejen er det lige på vippen Stinus Lindgreen, transportordfører for Radikale Venstre, til Ingeniøren

For Per Clausen (Ø), rådmand for klima og miljø i Aalborg Kommune, er det endnu et argument for at stoppe projektet.

- Jeg forstår ikke, at et flertal i Folketinget holder fast i projektet, selvom undersøgelse efter undersøgelse viser, at projektet bliver dårligere og dårligere. Det er decideret uansvarligt efter min mening.

Radikale: Udskyd projektet

Den store udledning i anlægsfasen viser, at valget af Egholmlinjen er baseret på et forældet grundlag, mener foreningen ‘Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen’.

Jeg forstår ikke, at et flertal i Folketinget holder fast i projektet, selvom undersøgelse efter undersøgelse viser, at projektet bliver dårligere og dårligere Per Clausen (Ø), rådmand for klima og miljø i Aalborg Kommune, til Ingeniøren

Formand Louise Faber peger på, at valget af Egholm-linjeføringen blev taget i 2014 på baggrund af en VVM-rapport fra 2011. I en tid hvor klima ikke fyldte meget på dagsordenen.

- Det kan godt være, at det her projekt var fint nok med den politik, der blev ført i 2011, men det er i strid med alt, hvad vi tror på i dag. Så processen burde nulstilles, så man kommer rigtig fra start i stedet for at fortsætte med noget, som har været forældet i mange år, siger hun til Ingeniøren.

Det kan godt være, at det her projekt var fint nok med den politik, der blev ført i 2011, men det er i strid med alt, hvad vi tror på i dag Louise Faber, formand for ‘Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen, til Ingeniøren

Projektet skal efter planen til afstemning senere i februar, men Stinus Lindgreen er enig med Aalborg-rådmanden og Borgerbevægelsen:

- Vi vil hellere træffe den rigtige beslutning senere end den forkerte beslutning nu, siger ordføreren, der har bedt transportministeren sætte projektet på pause og få undersøgt nye alternativer til Egholmlinjen.

Nyt beregningsværktøj bag

Den seneste CO2-prognose på en halv million ton er baseret på et nyt værktøj, der ifølge Vejdirektoratet er mere præcist end tidligere udgaver.

Sagen bliver pure afvist af transportministeren, der agter at fremsætte anlægsloven i Folketinget i slutningen af denne måned som planlagt.

Ministeren henviser til, at ændringen i Egholmlinjens CO2-udledning beror på en opdatering af Vejdirektoratets regnemodel.

- Derfor vil den højere CO2-udledning som udgangspunkt også slå igennem på alternative løsninger, der jo også består af beton, jern og asfalt, som udleder CO2 i anlægsfasen, svarer Thomas Danielsen (V) i et skriftligt svar via ministeriets presseafdeling.

Et andet regeringsparti, Moderaterne, er ikke klar til at tage stilling endnu.

- Vi skal have kigget grundigt på de nye tal, før vi tager den endelige beslutning om, hvad der skal ske, siger transportordfører Peter Have til Ingeniøren.

De andre projekter i Infrastrukturplan 2035 som for eksempel Midtjysk Motorvej og Marselis-tunnelen i Aarhus vil givetvis også have en større CO2-udledning, end det tidligere har været estimeret, oplyser Vejdirektoratet til Ingeniøren, men ikke nødvendigvis i samme omfang som Limfjordsprojektet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156