23948sdkhjf

Femern: Fem af seks produktionslinjer i fuld sving

På fem af de i alt seks produktionslinjer i Rødbyhavn bliver der nu støbt tunnelelementer  

Der er fuld gang i støberiet af de i alt 89 tunnelelementer til Femern-forbindelsen.

Ifølge Femern A/S er der her i november aktivitet på fem af de alt seks produktionslinjer. Det oplyser selskabet i et opslag på LinkedIn. 

Entreprenøren Femern Link Contractors, FLC, er dermed i gang i alle tre produktionshaller. På fem af produktionslinjerne støbes de 79 'almindelige' tunnelelementer, mens den sjette linje er dedikeret til de 10 specialelementer. Disse er udstyret med en kælder til teknik og lignende.

Status for støbearbejdet

  • Linje 1: Første segment er støbt
  • Linje 2: Første segment er støbt
  • Linje 3: Tre segmenter er støbt
  • Linje 4: Segment 3 støbes nu
  • Linje 5: Det første segment forventes støbt senere i 2023
  • Linje 6: Kælderen til første segment er støbt

Femern A/S

Hvert element er 217 meter langt og vejer 73.000 tons. 

Et element består af ni segmenter, som bliver holdt sammen med kabler, mens elementerne fragtes ud til tunnelrenden og nedsænkes. Når elementerne er på plads, skæres kablerne over, så selve tunnelen får mere fleksibilitet langs den 18 km lange strækning fra Rødbyhavn til øen Femern.

Derudover produceres et samleelement, der forbinder Nord- og Sydtunnelerne samt en række segmenter, som støbes direkte ved tunnelportalen på begge sider af bæltet.

Et segment er 24 meter langt og skal støbes i én proces, hvilket tager cirka 30 timer. Teknisk direktør i Femern A/S, Jens Ole Kaslund, har tidligere sammenlignet støbningen med tv-programmet 'Bagedysten'.

Efter at have samlet armeringsjernet til strukturen støbes gulvet. Det skal gøres i det rette tempo, ellers er gulvet i segmentet for vådt og vil bule op på midten, når vægten fra betonen i væggene påvirker det. Betonen skal være tilpas hærdet til at kunne bære væggene, men heller ikke for kold og dermed hård.

Processen indeholder cirka 30 trin, før man er helt færdige med at støbe et segment. Det helt afgørende er, at der hele tiden er flydende beton. Derfor er der dobbelt op på alle betonkanoner og blandingsanlæg, så man er sikker på at kunne køre videre, hvis det ene anlæg skulle gå i stykker, fortalte han.

- Det er lidt som de mousser og cremer i Bagedysten, der skal have den samme temperatur, når man bager, forklarede Jens Ole Kaslund.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11