Hybrid: Bommen går ned og besparelserne op
Volvo CE har leveret den første hybridmaskine, en gravemaskine kaldet Volvo EC380E Hybrid til en tysk entreprenør.
Og de målinger, der hidtil er lavet på maskinen, giver besparelser på brændstoffet på 15 procent i forhold til en traditionel gravemaskine af samme størrelse.
Samme kræfter
Maskinen leverer til fulde de samme kræfter som en konventionel gravemaskine, men uden det CO2-udslip der følger med en traditionel maskine.
- Hybrid-maskinen her er mere økonomisk. Den har cirka det samme brændstofforbrug som vores Volvo C300E, altså en mindre maskine, men hvor sidstnævnte håndterer cirka 2.500 kbm om dagen, klarer den nye model altså over 3.000 kvm, siger Ludwig Eichstetter, direktør i familieforetagendet, Eichstetter GmbH, der ligger i Fürth i Tyskland. Her driver firmaet en stor grusgrav.
Det sker i bommen
Og som overskriften antyder, så er det i bommen, at en del af hemmeligheden skal findes. Det er nemlig i den nedadgående bevægelse, at regenereringen sker, fordi den tunge bom øger trykket i en hydraulisk akkumulatorenhed. Den hjælper så med at drive den hydrauliske motor.
Firmaet har også den traditionelle EC380E model, og sammenlignet med den, så er der op til 17 procent besparelse på brøndstoffet og cirka 15 procent på CO2-udledningen.