23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Et år på 66 sekunder

Fik du set videoen med et års byggeri på 66 sekunder? Tingene gik stærkt i 2022 på Danmarks største byggeplads

Siden første spadestik på den danske side i januar 2021 er det gået stærkt på Danmarks største byggeplads.

Den første produktion af tunnelelementer er med lidt forsinkelse begyndt i Hal B, udgravningen af tunnelrenden nærmer sig slutspurten, og tunnelportalen tager form. Det er her, biler og tog i løbet af 2029 vil køre ned i selve den 18 km lange tunnel.

Byggepladsen optager et 210 hektar, hvilket kun er lidt mindre end Københavns Lufthavn, mens tunnelfabrikken i sig selv har et areal på 1,5 mio. kvadratmeter.

I omegnen af 1000 tunnelarbejdere har deres daglige gang i Rødbyhavn. De mange internationale medarbejdere bor i tunnelbyen, som har 1000 værelser.

Også på den tyske side tager tingene form. Her bliver tunnelbyggepladsen på øen Femern 100 hektar, og den vil strække sig ca. tre kilometer ind i landet. Arbejdshavnen bliver ca. 100.000 kvadratmeter, hvilket er ca en en femtedel størrelsen på arbejdshavnen ved Rødbyhavn.

Femern A/S offentliggjorde i slutningen af marts en video, der på 66 sekunder viser, hvordan arbejder på den danske siden af Femern Bælt skred frem i løbet af 2022.

Også den tyske tv-station NDR, har været på besøg i Rødbyhavn.

Et års byggeri på 66 sekunder

Femern Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094