Disse anlægsprojekter bør gennemføres nu
Dansk Byggeri har opstillet liste over 10 projekter, der er så rentable, at de fremmer væksten
De har nemlig en såkaldt intern rente - eller forventet afkast - på over otte procent, der er en god indikator for, at projektet er rentabelt. Normalt siger man nemlig, at projekter er rentable, når den interne rente er over fire procent.
Det er Dansk Byggeri, som sammen med analyseinstituttet Kraka, har opstillet de 10 mest rentable anlægsprojekter, som altid bør gennemføres, da de fremmer væksten over en bred kam.
"Her lister vi, hvilke anlægsinvesteringer, der har så god en forrentning, at det er nærmest kriminelt ikke at iværksætte dem. Det vil også bidrage til mere stabile rammevilkår, så vi undgår, at maskiner står stille som følge af evindelige politiske stop and go-scenarier", siger adm. direktør i Dansk Byggeri, Lars Storr-Hansen, til organisationens nyhedsbrev Barometer.
Mens Frederikssund-forbindelsen er besluttet og tildelt et konsortium bestående af entreprenørvirksomhederne Acciona fra Spanien, belgiske Besix samt Rizzani de Eccher fra Italien, er udbygningen af motorvejen mellem Fredericia og Kolding ikke besluttet.
Den fulde liste kan ses i tabellen.
Læs også: " Anlægsbranchen halter efter resten af byggeriet ".