Stop and go
Læs også:3F savner penge til kamp mod social dumping
Læs også:Regeringen afsætter 500 mio. kroner til E45
Læs også:Regeringen vil give fradrag for egenkapitalDet havde været på sin plads, hvis regeringen sammen med 2025-planen og forslaget til finanslov for 2017 havde oprettet en Vejfond, der over en længere årrække kunne sikre stabile infrastrukturinvesteringer og en sikring af et effektivt fremtidigt vejnet. Det mener Dansk Vejforening, der gerne ser, at man fra politisk hold laver en langsigtet plan for infrastrukturen. "Når regeringen i dag præsenterer en 2025 plan, havde det været på sin plads også at inddrage en plan for infrastrukturen. En veludviklet infrastruktur er afgørende for at sikre væksten. Der er udsigt til et løft i de offentlige investeringer, men det er vigtigt at holde for øje, at investeringerne ikke kun omfatter trafikal infrastruktur. Foruden digital infrastruktur er der også tale om investeringer i offentlige bygninger - både nybyggeri og hovedreparation, materiel og udstyr samt transportmidler som DSB’s indkøb af nye lokomotiver og forsvarets indkøb af nye kampfly", siger Helle Michelsen, sekretariatschef i Dansk Vejforening. Også Anders Hundahl, adm. direktør i Asfaltindustrien, havde håbet på, at regeringen havde taget initiativ til en vejfond, der kan sikre en udbygning af den danske vejinfrastruktur, og et opgør med stop and go-løsninger. "Denne stop and go-politik er dyr. I asfaltbranchen risikerer vi at sende folk hjem og afskedige erfarne medarbejdere. Vores kostbare maskinpark står ubrugt hen. I stedet ser vi hellere langsigtet planlægning og jævn aktivitet. Over året og fremadrettet i årene der kommer. Og selv om også jernbaner trænger til et løft, ja så er det altså på vejene, at 90 procent af persontransportarbejder foregår, mens de kun får 32 procent af infrastrukturpengene fra staten", siger han. " ". " ". " ".