23948sdkhjf

Jorton fik tre måneder til toldbyggeri – tiden var ikke udfordringen

Jorton skulle på bare tre måneder opføre en ny toldhal til Border Inspection Point & Told (BIP & Told) i Esbjerg Havn. Særligt på en front var der en udfordring. 

Det skriver entreprenørselskabet i en pressemeddelelse. 

Forklaringen på det akutte behov for faciliteterne er Storbritanniens udtrædelse af EU og fællesmarkedet, eller bare Brexit, som sætter toldvæsenet på overarbejde i en lang række europæiske lande, og ikke mindst Danmark bliver ramt på grund af vores store samhandel. BIP & Tolds nye byggeri danner en fysisk om en række af de nye rutiner, som opstår i forbindelse med inspektion af varer til og fra Storbritannien, håndteres.

Mere om byggeriet

Hallen er opført med stålrammer med momentstive hjørner samt vindkryds i tag og facader. Bygningens klimaskærm udgøres af mineraluldspaneler. Taget består af stål-trapezplader belagt med mineraluldsisolering og tagpap. Indvendige vægge udført af fuldspartlede Fermacell-plader. Administrationsdelen er udført med linoleumsgulv og nedhængt akustikloft. 

Hallen er opdelt i et område med aflæsser rum for Food og Nonfood med tilhørende undersøgelsesrum. I forlængelse heraf separat aflæsserum for Told. Yderligere arealer indeholder undersøgelsesrum, kontorer, mødelokaler og personalefaciliteter. 

Adgang til hallen sker via læsserampe og lastbilsluser langs hallens facade. Adgang til kontorer og personalefaciliteter sker via separate døre i facader.

Tiden var ikke udfordringen

Byggeopgaven var i sit udgangspunkt simpel: En hallænge med et samlet etageareal på 1.150 kvm skulle opføres. Den eneste udfordring var som nævnt, at byggeriet skulle stå færdigt på blot tre måneder. 

– Selve konstruktionen var ikke en udfordring for vores folk. Men tidsplanen var stram, og udfordringen lå ikke i, om vores folk kunne nå det hele, men derimod om forsyningskæden kunne følge med, fortæller Mikael Sønderby Nielsen, som er projektleder hos Jorton Region Syds kontor i Esbjerg, i pressemeddelelsen og fortsætter: 

– En stor stålleverandør har jo ikke et mindre dansk projekt som sin hovedprioritet, og med en tidsplan, som den vi kørte med, kunne få dages forsinkelser være problematiske. 

– Derfor kiggede vi hele forsyningskæden grundigt igennem og så på, hvor de længste leveringstider kunne forekomme, så eksempelvis stålrammer blev bestilt som noget af det første i byggeprocessen, uddyber projektlederen.

 

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157