23948sdkhjf

Efter 20 års planer: Coronakrisen åbner døren for milliardprojekt

Coronakrisen kan nu gå hen og blive katalysator for, at det milliardtunge byggeprojekt Marselistunnelen kan blive til andet end en bunke støvede papirer fra det sidste årtusind.

Der er tale om en 1,9 kilometer lang tunnel fra Aarhus Syd til Aarhus Havn under Marselis Boulevard, som skal tage låget af trafikken ned til havnen.

- Det er et projekt der kan pumpe halvanden til to milliarder ud over en seks til otte-årig periode, så det er virkelig noget, der kan give markedet en kæmpe indsprøjtning over længere tid, siger rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, Bünyamin Simsek (V), til TV2 Østjylland.

På bordet i flere årtier
Projektet har været på bordet flere gange de sidste 20 år, og siden 2013 er man i stigende grad begyndt at se realistiske tiltag i retningen mod en realisering. Det har dog alligevel ladet vente på sig.

Men nu ser det ud til, at der begynder at ske noget for projektet.

- Allerede inden coronakrisen troede jeg, at den endelige beslutning var tæt på at blive truffet. Krisen har øget behovet for anlægsinvesteringer til at støtte op om et presset erhvervsliv, og derfor er jeg helt overbevist om, at vi får truffet de nødvendige beslutninger i 2020, siger borgmester i Aarhus Kommune, Jacob Bundsgaard, til TV2 Østjylland.

Aarhus Havn har indvilliget i at ville støtte projektet med 350 mio. kr., som man mener kan blive et kæmpe aktiv for både havnen og kommunen.

- Sådan et projekt kan bidrage væsentligt til beskæftigelsen i både rådgiver- og byggebranchen. Der er mange arbejdspladser i en Marselistunnel, og så er tunnelen samtidig et bidrag til at sikre en grøn omstilling på den anden side af coronakrisen, siger kundechef hos Aarhus Havn, Nicolai Krøyer, til TV2 Østjylland.

Han mener, at det behov for investeringer, som coronakrisen har skabt i erhvervslivet, nu endelig kan sætte gang i projektet.

Pengene er der, tilladelsen mangler
Ifølge rådmand Simsek er der gode dialoger både i kommunen og med Christiansborg om, at man vil have gennemført projektet. Men bureakrati og teknik har indtil nu stået i vejen for, at projektet kunne føres ud i livet. På trods af, at pengene allerede er på plads i kommunen.

I sidste uge annoncerede regeringen med finansminister og tidligere Aarhus-borgmester Nicolai Wammen (S) i spidsen, at man i samarbejde med Danske Regioner og Kommunernes Landsforening, som nuværende Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) er formand for, havde landet en aftale om at suspendere anlægsloftet - det loft har indtil nu været det helt store benspænd for Marselistunnelen.

Suspenderingen af anlægsloftet gælder dog kun for resten af kalenderåret 2020, og derfor er Marselistunnelen ikke omfattet heraf grundet projektets lange løbetid.

Borgmester Jacob Bundsgaard har som formand for Kommunernes Landsforening været en central forhandler ved det bord der i samarbejde med regeringen præsenterede hjælpepakkerne. Ifølge ham er der et stort behov for at færdiggøre planerne om en tunnelløsning.

- Vi er i tæt dialog med transportministeriet om en model for, hvordan man kan realisere projekter som det her, der ikke er omfattet af anlægsloftets suspendering i 2020. Det arbejde bør fremskyndes, siger Jacob Bundsgaard, der samtidig oplyser, at der er bred opbakning til den idé på både Christiansborg og i Aarhus Kommune.

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125