23948sdkhjf

Freja og DSB på vej med konkurrence for 400.000 kvm byudvikling

København bliver en grøn bydel rigere på det 400.000 kvm store areal ved banestrækningen omkranset af Vasbygade, Enghavevej og Ingerslevsgade. Jernbanebyen er området allerede navngivet. 

Med godkendelsen af Københavns Kommunalplan, KP19, kan de to grundejere, DSB Ejendomme og Freja ejendomme, tage de næste skridt mod realisering af visionerne om en bydel med boliger, erhverv, detailhandel, institutioner, skole, kollektiv trafik og grønne arealer. 

Det skriver Freja Ejendomme i en pressemeddelelse. 

Tyvstart på BaneGaarden

Et sted i Jernbanebyen har man allerede taget hul på idéerne og er ved at føre dem ud i livet. I de gamle trælader i bunden af Otto Busses Vej finder man BaneGaarden. På BaneGaarden kommer den sociale sammenhængskraft og livet i lokalsamfundet i første række; et nyt fællesskabsfremmende miljø, hvor fødevareiværksættere, bæredygtige start ups og lokale mødes. Her er mulighed for at inspireres af planter, gastronomi og kulturelle oplevelser.

Istandsættelsen af træladerne finder sted i et samarbejde mellem DSB Ejendomme, Realdania og BaneGaarden ApS. 

CPH Village, som står bag studieboligerne på Refshaleøen, flytter også ind i de grønne områder på Otto Busses Vej, hvor de vil bygge en studielandsby. Studieboligerne bliver bygget i træ, og landsbyen skal udvikles i harmoni med området.

DSB Ejendomme og Freja Ejendomme planlægger i samarbejde med blandt andet Københavns kommune en konkurrence om en helhedsplan for Jernbanebyen senere i år. Helhedsplanen skal fastlægge de overordnede konturer og anvendelsesmuligheder for området, som senere vil blive konkretiseret i en eller flere lokalplaner. Det vil muliggøre nyt byggeri og transformation af en del af de eksisterende DSB-bygninger. 

– Der skal bygges en ny bydel fra bunden, og vi ønsker at sætte barren højt fra starten, og vi håber og tror på, at Jernbanebyen bliver et tilløbsstykke, der ikke kan sammenlignes med andre bydele i København. Vi forestiller os en bydel baseret på bæredygtige og klimavenlige principper, hvor det grønne og aktive fællesskab er i højsædet, siger Carsten Rasmussen, direktør i Freja Ejendomme, i pressemeddelelsen. 

Grundejerne har en klar vision om, at Jernbanebyen skal være en bydel for alle – boliger med blandede ejerformer og størrelser, der skal bidrage til diversiteten blandt bydelens beboere, varieret detailhandel, erhverv, kommunale institutioner og skole, boldbane samt kollektiv trafik. 

– Vi ønsker, at der i Jernbanebyen kommer særligt fokus på det moderne byliv med blandede boformer og grøn transport med delebilsordninger, elbiler og bycykler samt grønne cykel- og gangstier. Vi har en unik mulighed for at indtænke den grønne transport fra starten ved planlægningen af Jernbanebyen, og vi er overbeviste om, at de planer vil vække genklang hos rigtig mange. Endvidere vil vi udnytte de muligheder ny teknologi tilfører ejendomsområdet til at effektivisere både anlægs- og driftsfasen, udtaler Søren Beck-Heede, adm. dir. i DSB Ejendomsudvikling. 

Jernbanebyen skal både være attraktiv for fremtidens beboere, og også for detailhandel og erhvervslivet. Tanken er, at virksomhederne bliver en del af et nyt erhvervsmiljø, der kommer til at tiltrække både de helt store, etablerede virksomheder og de unge virksomheder med rødder i startup-miljøet.

Jernbanebyen - 400.000 kvm ny bydel

Jernbanebyen er placeret mellem Vasbygade, Enghavevej og Ingerslevsgade i København og udgøres af ca. 500.000 kvm. jord, hvoraf ca. 100.000 kvm. benyttes af Metroselskabet. På de resterende ca. 400.000 kvm. planlægger de to grundejere, DSB Ejendomme og Freja ejendomme, at udvikle en moderne bydel, med boliger, erhverv, detailhandel, institutioner, skole, kollektiv trafik og grønne arealer.

Jernbanebyen bliver en bydel baseret på det aktive liv og fællesskabet. En selvstændig bydel baseret på bæredygtige og klimavenlige principper og med sin egen lokalt forankrede identitet. Mangfoldigheden i boligtyper og størrelse sikrer bydelens diversitet og skaber plads til nye boligformer på tværs af generationer. Rekreative, grønne, fælles byrum skal understøtte et aktivt fællesskab.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11