23948sdkhjf

Forslag: 2,5 milliarders udvidelse af togstation betaler sig selv

Togstationen ved Københavns Lufthavn på Amager har længe været udfordret på kapaciteten.

For at få plads til endnu flere flyrejsende og folk, som skal over Øresund, forslår regeringen nu en udvidelse af stationen, så perronkapaciteten fordobles. Der etableres samtidig parkeringshuse med mere end 2.000 nye parkeringspladser i lufthavnen i tilknytning til stationen.

Forslaget er en del af regeringens nye hovedstadsudspil. 

Stationsudvidelsen ventes at kunne håndtere den forventede vækst i person- og godstogstrafikken. De foreløbige beregninger viser, at indtægterne fra udlicitering af driften af parkeringshusene vil kunne finansiere hele stationsprojektet. 

Sund & Bælt Holding vurderer, at en samlet stationsløsning inkl. parkeringshuse kan etableres for ca. 2,5 mia. kr. (inklusiv 50 pct korrektionsreserve). 

Skal kunne håndtere 40 millioner rejsende om året
Projektet indebærer, at der anlægges en ny station parallelt med den gamle med to nye overdækkede perroner. De nye perroner skal etableres ved de nuværende godsspor 11 og 12, som ligger under metrostationen. Med den nye station kan der etableres den såkaldte ”retningsdrift”, så alle tog i østgående retning føres igennem den eksisterende station, mens alle tog i vestgående retning føres igennem den nye station. Dermed skal øst- og vestgående tog ikke længere krydse hinanden ved lufthavnen. Samtidig øges kapaciteten på den overbelastede Øresundsbane. 

Udvidelsen vil gøre det muligt at håndtere en markant forøgelse af passagertrafikken over Øresund og øge betjeningen af lufthavnsstationen. Sidstnævnte så der er kapacitet til at håndtere 40 millioner rejsende årligt, svarende til lufthavnens målsætning. 

Tidsplanen for projektet er, at der fra 2019 til 2021 skal gennemføres en detaljeret projektering, herunder gennemføres miljøvurdering. I perioden 2020-2022 skal projektet i udbud og myndighedsbehandles. Projektet vil herefter kunne udføres i årene 2022-2025.

Fakta: Udvidelsen af Togstationen ved Københavns Lufthavn

Sund & Bælt Holding A/S vurderer, at en samlet stationsløsning inkl. parkeringshuse kan etableres for ca. 2,5 milliarder kroner (inkl. 50 pct. korrektionsreserve). 

Det er selskabets vurdering, at anlægsinvesteringen kan tilbagebetales via indtægter fra udlicitering af driften af parkeringshusene til en operatør.  Ved en belægningsprocent på 95 pct. i parkeringshusene vurderes projektet at kunne tilbagebetales i løbet af 26 år, mens tilbagebetalingstiden vil være op til 38 år med en belægningsprocent på 75 pct.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127