23948sdkhjf

Endelig får vi den masterplan - men kan vi skrue op for ambitionerne

| Af Helle Rasmussen, sekretariatschef, Dansk Vejforening | Tip redaktionen om en historie

Dansk Vejforening er glade for finanslovens infrastrukturforbedringer. Men der er fortsat lang vej, skriver sekretariatschef

Det er med stor glæde i Dansk Vejforening, at der i regeringens og Dansk Folkepartis Finanslov for 2019 er skrevet ind, at man er enige om at drøfte de langsigtede prioriteringer i infrastrukturen frem mod 2030 i starten af det nye år.

Netop en langsigtet plan for infrastruktur er jo noget, vi i flere år har efterspurgt i Dansk Vejforening, og vi har da også for nyligt præsenteret vores egen plan - "Et debatoplæg om en masterplan for vejene frem mod år 2040".



Vores opfordring til regeringen og Dansk Folkeparti er i første omgang at skrue op for ambitionerne.

Hvorfor kun planlægge 10 år frem? En længere prioritering og planlægning vil bidrage til at skabe yderligere ro og stabilitet i markedet. Danmark har et stort behov for ny vejinfrastruktur flere steder i landet, og her er 10 år ganske enkelt ikke tilstrækkeligt.

Dansk Vejforening vil ligeledes opfordre til, at planen kommer til at tilgodese vejene, således at de får deres rimelige part af de fremtidige investeringer. Trafikken på motorvejene er stadigt stigende og skal unødig trængsel minimeres, og skal det være let at komme på arbejde eller fragte varer, uanset hvor man bor eller driver virksomheder i Danmark, skal vejene altså prioriteres højst.

Flere ønsker
Det er endvidere positivt, at regeringen og Dansk Folkeparti er enige om at prioritere 60 mio. kr. til en forundersøgelse af en potentiel Kattegatforbindelse.

En Kattegatforbindelse er også med i Dansk Vejforenings masterplan for vejene, og er en klar nødvendighed, hvis vi skal have gjort op med det sårbare vejnet, vi har i Danmark.

Udover en Kattegatforbindelse foreslår vi følgende, som vi stærkt opfordrer regeringen til at inddrage i deres egen plan:

En udvidelse af motorvejen mellem Odense og Lillebælt på hele strækningen, en midtjysk motorvejskorridor, en tredje limfjordsforbindelse, en udvidelse af den østjyske motorvej fra Randers til grænsen til Tyskland, en østlig ringvej mellem Lyngbyvej og Amagermotorvejen via Nordhavn og Refshaleø, en yderligere vestlig ringkorridor (Ring 5, 5½ eller 6), en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, en tredje etape af Frederikssundmotorvejen, og at der er motorvej til Hillerød, efter at 12 km. motortrafikvej fra Allerød er udbygget.

Spild af tid
Så skal vi sikre danskerne den mulighed for mobilitet, de har brug for, skal vi skabe vækst og udvikling, så skal der skrues op for regeringens og Dansk Folkepartis ambitioner for en infrastrukturplan. Vi står i en sløv periode med et magert anlægsbudget og et lavt driftsbudget.

Dette til stor skade for den almindelige dansker, der spilder sin tid i en fortsat øget trængsel og for industrien, som har brug for en effektiv mobilitet. Så når vi bliver lovet nye investeringer i infrastruktur fra 2021, så skal det også være ambitiøst.

Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Overskuddet er halveret hos fynsk byggekoncern

Koncernen Larsen & Ibsen Holding A/S har sat omsætningsrekord, men nedskrivninger mindsker overskuddet

Plus

Eksporten af byggevarer nærmer sig 45 milliarder

Trods tilbagegang på det britiske marked er der godt gang i eksporten af danske byggevarer, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Det er især Tyskland, der trækker op

Stort chok: Vinduesgigants topchef er pludselig død

Velux-sag rammes af endnu et tilbageslag: Anklageren er stoppet

Adserballe & Knudsen bygger DGNB-institution

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
1

Knap 2.000 boliger i Frederikshavn får en overhaling

Styret underboring i alle afskygninger

LPH Byg fejrer hidtil største job

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Små virksomheder kan ikke matche løn

Plus

Topchef i tale
Strategiske partnerskaber er ikke en guldgrube for Enemærke & Petersen

Ugens konkurser i byggeriet - uge 49

Byggematerialernes livscyklus skal gøres mere klimavenlig

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Nyt om navne

Plus

Foreningen af Rådgivende Ingeniører: Stigende lønninger giver sårbarhed internationalt

Cradle to Cradle

Plus

Caverion henter gammel kending til chefstolen

Ugens nye virksomheder - uge 49

Forbruget af kul er styrtdykket

Plus

Københavnsk tegnestue tjener mindre

Plus

Topchef i tale
E&P udskyder vækstambition for Vest-afdeling

Top 10: Her er byggebranchens største virksomheder

År efter år: Dana Lim mæsker sig i større og større omsætning

Idealcombi overvinder tornerose-søvn: Nyt salgssetup booster udviklingen

Medejer forlader sønderjysk entreprenør-koncern

År efter år: Dana Lim mæsker sig i større og større omsætning

Julefrokost-dilemma: Fanger bordet hvis man siger op?

Portræt
Supermarkedsejer er ny formand for landets arbejdsgivere

Nyt om navne

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Ugens rokader i byggeriets top

Tre politikredse skiller sig negativt ud med trafikulykker

En boring i nattens mulm og mørke

Nyt om navne

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Kommune erkender: Håndværkere har boet ulovligt i containere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

AVS Group GmbH køber Traffics A/S

Plejecenter moderniseret med sikre gulve

Det bedste tilbud på lagerindretning er baseret på tillid

Smart idé sætter effektiv stopper for trapperevner

Energianlæg på Aarhus Havn

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Kingo skaber plads til energioptimering af Moldeparken i Vejle

Køleanlæg med billig overskudsvarme

Hæder til Randers firma

Ultrastærk elektrisk døråbner ECS 2100

Har du brug for digital opmærkning?

Lær at arbejde med punktskyer i Inventor og AutoCAD.

Kæmper du med statisk elektricitet?

Bliv udstiller på EL & TEKNIK 2020 nu og få rabat

Ny energiledelsesuddannelse - med certifikatmulighed

Når jeg bliver syg, vil jeg gerne indlægges på et datacenter

Sundolitt Letfyld kan bære et 6 etagers hus - dog ikke helt uden en masse stål og beton.

ROTEX elastisk klo-kobling

6-vejs ventiler fra Pettinaroli

Ugens tilbud på brugt traverskran fra Stålspecialisten ApS

Er din splicer vinterklar?

Revisionspligt løser ingen problemer

Skab stemningslys med Philips Hue, behold dine Fuga tryk, og styr det hele ...

Savner du inspiration?

Indbrudssikre vinduer giver tryghed og er mere effektive end dyre alarmsyst...

Send til en kollega

0.339