23948sdkhjf

Endelig får vi den masterplan - men kan vi skrue op for ambitionerne

| Af Helle Rasmussen, sekretariatschef, Dansk Vejforening | Tip redaktionen om en historie

Dansk Vejforening er glade for finanslovens infrastrukturforbedringer. Men der er fortsat lang vej, skriver sekretariatschef

Det er med stor glæde i Dansk Vejforening, at der i regeringens og Dansk Folkepartis Finanslov for 2019 er skrevet ind, at man er enige om at drøfte de langsigtede prioriteringer i infrastrukturen frem mod 2030 i starten af det nye år.

Netop en langsigtet plan for infrastruktur er jo noget, vi i flere år har efterspurgt i Dansk Vejforening, og vi har da også for nyligt præsenteret vores egen plan - "Et debatoplæg om en masterplan for vejene frem mod år 2040".



Vores opfordring til regeringen og Dansk Folkeparti er i første omgang at skrue op for ambitionerne.

Hvorfor kun planlægge 10 år frem? En længere prioritering og planlægning vil bidrage til at skabe yderligere ro og stabilitet i markedet. Danmark har et stort behov for ny vejinfrastruktur flere steder i landet, og her er 10 år ganske enkelt ikke tilstrækkeligt.

Dansk Vejforening vil ligeledes opfordre til, at planen kommer til at tilgodese vejene, således at de får deres rimelige part af de fremtidige investeringer. Trafikken på motorvejene er stadigt stigende og skal unødig trængsel minimeres, og skal det være let at komme på arbejde eller fragte varer, uanset hvor man bor eller driver virksomheder i Danmark, skal vejene altså prioriteres højst.

Flere ønsker
Det er endvidere positivt, at regeringen og Dansk Folkeparti er enige om at prioritere 60 mio. kr. til en forundersøgelse af en potentiel Kattegatforbindelse.

En Kattegatforbindelse er også med i Dansk Vejforenings masterplan for vejene, og er en klar nødvendighed, hvis vi skal have gjort op med det sårbare vejnet, vi har i Danmark.

Udover en Kattegatforbindelse foreslår vi følgende, som vi stærkt opfordrer regeringen til at inddrage i deres egen plan:

En udvidelse af motorvejen mellem Odense og Lillebælt på hele strækningen, en midtjysk motorvejskorridor, en tredje limfjordsforbindelse, en udvidelse af den østjyske motorvej fra Randers til grænsen til Tyskland, en østlig ringvej mellem Lyngbyvej og Amagermotorvejen via Nordhavn og Refshaleø, en yderligere vestlig ringkorridor (Ring 5, 5½ eller 6), en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, en tredje etape af Frederikssundmotorvejen, og at der er motorvej til Hillerød, efter at 12 km. motortrafikvej fra Allerød er udbygget.

Spild af tid
Så skal vi sikre danskerne den mulighed for mobilitet, de har brug for, skal vi skabe vækst og udvikling, så skal der skrues op for regeringens og Dansk Folkepartis ambitioner for en infrastrukturplan. Vi står i en sløv periode med et magert anlægsbudget og et lavt driftsbudget.

Dette til stor skade for den almindelige dansker, der spilder sin tid i en fortsat øget trængsel og for industrien, som har brug for en effektiv mobilitet. Så når vi bliver lovet nye investeringer i infrastruktur fra 2021, så skal det også være ambitiøst.

Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Typehusfirma konkurs efter 10 år

Plus

Frafald på supersygehus bekymrer ikke bygherre

Halvdelen af tilbudsgiverne har trukket sig på Nyt Hospital Nordsjælland

1

To byder på 2,3 milliarders entreprise på Nyt Hospital Nordsjælland

Debat
Har vi allerede opfundet alt?

MT Højgaard river 241 bevaringsværdige boliger ned og bygger 277 nye

Nyhedsbrev

Bindingsværkshus bliver topmoderne

Lærlinge og elever fra forskellige faguddannelser over hele landet skal genskabe nedslidt hus på Bornholm og føre det up-to-date

Online Avis Arkiv
Plus

Nye byggeopgaver på vej

ABVAC A/S er ekspert i miljøsanering

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Nyt om navne

Sønderjysk entreprenør ombygger bank til politistation

Plus

Topchef i tale
Arkitema har fået blus under de globale ambitioner

Med de muskler, Cowi kan give Danmarks største arkitektvirksomhed, håber Peter Hartmann Berg, adm. direktør hos Arkitema Architects, på medvind og store designopgaver verden rundt

Plus

Rådgiver styrker igen kerneforretningen

Efter et turbulent 2017 med underskud kan arkitekt- og ingeniørvirksomheden Gaihede nu fremvise en beskeden omsætningsfremgang

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Lad vælgerne afgøre Riskærs skæbne

MinVolkswagen Fleet giver unikt overblik over alle firmabilerne

Elastikken er sprunget på Arena Randers: Hovedentreprenør afviser eneansvar

Gråkjær færdig med 1. etape i Rødovre

Betonfirma udvikler ny metode til genbrug af beton

Plus

Tvister og færre opgaver hæmmer Dan Jord

Nyt om navne

Plus

Byggeriet ønsker langtidsplan for renovering

Professionel grundvandssænkning kræver det rigtige udstyr

Plus

Nordjysk entreprenør præsterer millionoverskud

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Godt med 5G - men glem ikke udkanten

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Brancheforening: Tekniske installationer skal fylde mere i renoveringer

Ugens konkurser - uge 7

Private ejendomsbosser raser mod politisk indgreb på boligmarkedet

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Nyt om navne

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Møgsag på møgsag i Skatteforvaltningen kræver handling nu!

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Femern inviterer fem til at byde på gravekontrakt

Nyt om navne

LICITATIONEN MENER: Ansæt østeuropæere uden skam

Nyt om navne

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Selvindsigt på direktionsgangen

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Prysmian white paper til Cigré 2018 anerkendes

Byggeriets kontrakter - for ikke-jurister

Service og reparationer af jernklippere og jernbukkere

Afrensning af krasbørstig graffiti

Nyt højvandslukke giver store fordele!

Pettinaroli i nyt samarbejde med CalWin

Bell hus fra KTR

Outplacement – en del af det store billede

Nye altanvejledninger

Digitale aftalesedler minimerer risikoen for tvister

Teknisk Ståbi udkommet i 25. udgave

Stålspecialisten har demonteret 200 ton traverskraner samt kranbaner

Last minute tilbud - bliv IKT-leder for kun kr. 16.995,-

Hør om Danmarks højeste trætårn på Building Green Aarhus

At arbejde med opmåling og pointclouds

160.000 kubikmeter ren luft i timen….

Blendex formidler viden til samarbejdspartnere

Se videoen af Årets skolebyggeri 2018: Det Kgl. Bibliotek, Aarhus - fremtidens studiemiljø

Nye El-trucks på Keflico’s 14.000 m2 lager - www.keflico.com

Mange muligheder med tekstilkanaler

Krav til elmåling 0,4–60 kV

Bygg Reis Deg 2019 16-19/10 Lillestrøm Norge - CFU vil gerne invitere dig m...

Nu er vejen banet for fælles europæisk NemID – ny standard sikrer krav til ...

FTTA, PTTA and HTTA kabler til mobil netværk

Fabriksny Bema 20 kost fra CJ Truckservice ApS

Send til en kollega

0.221