23948sdkhjf

LICITATIONEN MENER: Byggeriet står stille, mens håndværkerne sidder i kø i deres el-biler

Statsministeren skal have ros for at melde klart ud om hvordan regeringen vil reducere C02-udslippet for at opfylde de europæiske klimamål og gøre Danmark til et lav emissionssamfund frem mod i 2050. I første omgang er det et mål i 2030 at stoppe salget af nye benzin- og dieselbiler, så bilerne på de danske veje drives af el og andre ikke fossile brændstoffer. Teknologisk er vi ikke helt dér, hvor tonstunge lastbiler og overfyldte håndværkerbiler kan drives af en el-motor. Men der er en rivende udvikling netop på det område, så det vil formentlig kunne lade sig gøre med tiden.

Så langt så godt. Der er imidlertid lige den knast, at brede dele af befolkningen, herunder en række miljøbevidste politikere, forventer, at el-biler bliver billigere at anskaffe og køre i. Sådan bliver det ikke. El-bilerne bliver mindst lige så dyre som dagens benzin- og dieselbiler. Mest fordi staten ikke kan undvære det store skatte- og afgiftsprovenu fra bilerne.

En anden knast er, at der jo ikke bliver færre biler på vejene, fordi de kører på el. De voldsomme trængselsproblemer især i og omkring de store byer truer med blandt andet at underminere de effektivitetsgevinster, som især byggeriet kæmper for at finde. Simpelthen fordi der er alt for meget spildtid i trafikken, hvor mandskab og materialer ofte hænger fast.

Det ville derfor klæde regeringen også at melde klart ud, hvad man vil gøre ved trængselsproblemerne.

Artiklen er en del af temaet Lederen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125