Betingede Femern-kontrakter bliver forlænget

Den forsinkede tyske myndighedsgodkendelse betyder, at der går et år ekstra, inden de betingede kontrakter på Femern-forbindelsen bliver endegyldige

Bygherreselskabet Femern A/S har forlænget sin midlertidige aftale med entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors (FLC), der skal udføre tre af de fire store anlægsentrepriser på Femern Bælt-forbindelsen mellem Lolland og Tyskland, der har et samlet budget på 52,6 mia. kr.

Det oplyser Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.

Læs også: Femern prækvalificerer til sø-entreprise

Tillægsaftalen indebærer, at de betingede kontrakter er forlænget med et år og nu løber til udgangen af 2020. Omkostningerne ved at forlænge kontrakterne med entreprenørerne beløber sig til cirka 45 mio. kr.

Femern-forbindelsen
Femerntunnelen mellem Lolland og den tyske ø Fehmarn bliver en 18 km lang sænketunnel, der kommer til at rumme en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor.
Selskabet Femern A/S er bygherre og administrerer budgettet på 52,6 mia. kr. inklusiv syv mia. kroner i reserver (2015-priser)
Anlægget er fordelt på fire betingede kontrakter mellem to konsortier, der består af virksomheder fra Belgien, Danmark, Frankrig, Holland og Tyskland
I den senest offentliggjorte tidsplan, der er baseret på byggestart i 2020, skal forbindelsen være klar i 2028

Tysk grundighed har overrasket
Aftalen er indgået, fordi den tyske myndighedsgodkendelse, der skal være på plads inden byggeriet af Femern Bælt-tunnelen kan begynde, tager længere tid end ventet at få på plads.

Den seneste forsinkelse er fra foråret, da Slesvig-Holstens transportminister, Bernd Buchholz (FDP) meldte ud, at byggetilladelsen først kommer i slutningen af 2018 og ikke til sommer, som man hidtil havde kalkuleret med fra dansk side.

Når tilladelsen i delstaten er givet, venter der efterfølgende en klagesag på forbundsniveau, som er vurderet til at tage to år.

Læs også: MJ Eriksson ligger lunt i svinget til midtjysk vejentreprise

Først herefter kan byggeriet gå i gang, og det er med de forhindringer foran sig, at Femern A/S har været nødt til at forlænge de betingede kontrakter fra ultimo 2019 til ultimo 2020. Og konsortiet entreprenørkonsortiet FLC har altså taget sig betalt i niveauet 45 mio. kr. for at må vente et år ekstra, inden man kan underskrive de endelige kontrakter.

Hvorvidt det også skubber til åbningstidspunktet i 2028 i den gældende tidsplan, oplyser ministeriet ikke noget om.

Mangler endnu en forlængelse
FLC står for blandt andet byggeriet af tunnelelementfabrikken, selve sænketunnelen på 18 km samt portaler og ramper. Konsortiet består blandt andre af danske Per Aarsleff A/S, franske Vinci og Wayss & Freytag fra Tyskland.

Udgiften på 45 mio. kr. til at forlænge kontrakten er finansieret inden for det samlede anlægsbudget på 52,6 mia. kr., oplyser ministeriet.

Læs også: MSE vinder graveopgave på Femern-projektet

Dermed skulle forlængelsen ikke få betydning for, hvornår tunnelen er tilbagebetalt. Tilbagebetalingstiden for det samlede Femern Bælt-projekt er fortsat til 36 år. Kontraktforlængelsen sikrer også, at entreprenørerne kan gå i gang med de anlægsforberedende aktiviteter, som forligskredsen gav grønt lys til i foråret, lyder det.

- Entreprenørerne kan nu klargøre det areal, hvor tunnelelementfabrikken skal etableres ved Rødby. Dermed kan vi bruge tiden klogt, mens vi venter på den tyske myndighedsgodkendelse, siger minister Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse.

Femern A/S mangler endnu at få forlænget kontrakten med det andet konsortium på det store anlægsprojekt, Fehmarn Belt Contractors, som skal stå for udgravningen af tunnelrenden og landopfyldning.



Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Danske eksperter finder årsag til italiensk brokollaps

To danske professorer og broeksperter har fundet den sandsynlige årsag til den italienske Ponte Morandi-bros kollaps

Plus

Ponte Morandi-broen kan ikke repareres

Det er ifølge danske eksperter ikke muligt at reparere og dermed genskabe den italienske bro

Plus

De knokler med at terrorsikre Christiansborg

Belægningen bevæger sig fra Slotskirken hen mod Finansministeriet, og de sidste store granitkugler skal monteres, så er CG Jensen færdig med at sikre demokratiets højborg .

Dagligvarebutik får klimasikret parkering

Plus

Udgravning til Helsingør-stadion afslører granatfund

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Danske solceller sikrer strøm i Afrika

27 finalister kæmper om årets Building Awards

Københavns Lufthavne, Salling Rooftop i Aarhus og Bloxhub i København er blandt finalisterne til Building Awards i november

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

København kan få to nye gågader

PFA Ejendomme vil betale for en omlægning af to gader, der støder op til Strøget

Plus

Politikere erkender skæv fordeling af anlægskroner

Efter mange års økonomisk fokus på jernbanen, er det nu vejenes tur, lover V. S mener, at investeringer i jernbane også er en investering i vejene

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Flere end ventet vil bygge ny politiskole i Vejle

Plus

De skrappeste garantikrav findes på Sjælland

Det er de sjællandske kommuner, der fører an med skrappe krav om arbejdsgarantier fra entreprenører

Motorvejsbro kollapser i Italien

Redningsarbejdere frygter, at "dusinvis" af mennesker er knust og omkommet under kollapset motorvejsbro i Genova

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Jyske kommuner hæver krav til arbejdsgaranti

Mindre virksomheder får nemmere ved at deltage i kommunale udbud, når krav til arbejdsgaranti hæves, så de kun kommer i spil ved større projekter

Bestyrelsesformand om branden: En af de værste dage i nyere tid i vores lokalsamfund

I sin tale til markeringen af Jyllingehallernes genåbning fortæller Lars Lindskov om sin oplevelse af den ødelæggende brand tilbage i juli 2014. Læs hans historie her

Jyllingehallerne fejrer genåbning

Halkomplekset er nu stort set helt oppe at køre igen efter en ødelæggende brand tilbage i juli 2014

Plus

Facaden er en del af klimasikringen

Danmark har fået sin første grønne facade, der både køler københavnsk plejecenter ned - og er fuldt integreret som lokal afledning af regnvand

1

Jernbanen løber med pengene

Langt størstedelen af vores transportkilometer sker på vejene. Alligevel bliver to tredjedele af anlægskronerne brugt på jernbanen, viser nye tal. Helt skæv fordeling, mener organisationer

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Er boblen ved at briste?

Plus

Svært at springe ud i skurvognen

Frygten for kollegernes reaktion betyder, at mange ikke-heteroseksuelle bliver i skabet, når de er på arbejde. Det er arbejdsgivernes ansvar at skabe en sund virksomhedskultur og dermed komme problemet til livs, mener forsker og organisationer

Plus

Arbejdskraft er en kæp i hjulet hos SMV’er

Mangel på arbejdskraft hæmmer tilliden til ordreindgangen og beskæftigelsen, viser analyse

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Geopartner er stadig på direktørjagt

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Enemærke & Petersen hyrer direktør i vest

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Kommuner genkender problemet

Kilometerlang byggeplads er en logistisk udfordring

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Trafikforsker: Kørselsafgifter kan tage presset af motorvejene

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Bygge- og anlægsvirksomheder slipper for papir-bøvl

Se alle Medlemmernes egne nyheder

WK rydder op i gamle installationer på Østerport Station

Ny service gør byggebranchen klar til den digitale omstilling: AjourWebinar

Ny forhandler af vakuum lifte fra Vacu Stone Lift.

MATHIEU Azura 1 m3 kompakt fejemaskine type MC 110

Nikolaj Sonne taler teknologi på Danish Security Fair 2018

DLH opfører nyt domicil på 18.000 kvm i Horsens

Sygefravær handler også om kulturen i din virksomhed

Kreative og innovative løsninger

Opnå energibesparelser med evaporativ køling

Kursus i værktøjsmodulet APQP

Nye tagboliger er med til at løse boligudfordringer

Ny kollega til WAGO bygningsautomation

Åbent hus i Løweners jyske domicil i Stilling

Indeklimaets Temadag 2018

Ny forbedret generation polyphtalamide til bilindustrien

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Måling og tolkning af spændingskvalitet

Åbent Hus arrangement hos Celsa Steel Service den 22/8

Hvorfor ikke et automationsnetværk, hvor alle kan kommunikere ?

Offentliggjort: Årets program på Building Green Oslo

Fibox A/S præsenterer profil video

Håndtering af skimmelsvampesager

Prysmian søger graduates til internationalt program

David er udlært elektriker hos EL:CON i Viborg

Specialdesignet postkasser sætter streg under Plejecentret Hørgårdens værdi...

Send til en kollega

0.345