23948sdkhjf

Betingede Femern-kontrakter bliver forlænget

Den forsinkede tyske myndighedsgodkendelse betyder, at der går et år ekstra, inden de betingede kontrakter på Femern-forbindelsen bliver endegyldige

Bygherreselskabet Femern A/S har forlænget sin midlertidige aftale med entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors (FLC), der skal udføre tre af de fire store anlægsentrepriser på Femern Bælt-forbindelsen mellem Lolland og Tyskland, der har et samlet budget på 52,6 mia. kr.

Det oplyser Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.



Tillægsaftalen indebærer, at de betingede kontrakter er forlænget med et år og nu løber til udgangen af 2020. Omkostningerne ved at forlænge kontrakterne med entreprenørerne beløber sig til cirka 45 mio. kr.

Femern-forbindelsen
Femerntunnelen mellem Lolland og den tyske ø Fehmarn bliver en 18 km lang sænketunnel, der kommer til at rumme en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor.
Selskabet Femern A/S er bygherre og administrerer budgettet på 52,6 mia. kr. inklusiv syv mia. kroner i reserver (2015-priser)
Anlægget er fordelt på fire betingede kontrakter mellem to konsortier, der består af virksomheder fra Belgien, Danmark, Frankrig, Holland og Tyskland
I den senest offentliggjorte tidsplan, der er baseret på byggestart i 2020, skal forbindelsen være klar i 2028

Tysk grundighed har overrasket
Aftalen er indgået, fordi den tyske myndighedsgodkendelse, der skal være på plads inden byggeriet af Femern Bælt-tunnelen kan begynde, tager længere tid end ventet at få på plads.

Den seneste forsinkelse er fra foråret, da Slesvig-Holstens transportminister, Bernd Buchholz (FDP) meldte ud, at byggetilladelsen først kommer i slutningen af 2018 og ikke til sommer, som man hidtil havde kalkuleret med fra dansk side.

Når tilladelsen i delstaten er givet, venter der efterfølgende en klagesag på forbundsniveau, som er vurderet til at tage to år.

Læs også: Aarsleff skal bygge Danmarks højeste bygning

Først herefter kan byggeriet gå i gang, og det er med de forhindringer foran sig, at Femern A/S har været nødt til at forlænge de betingede kontrakter fra ultimo 2019 til ultimo 2020. Og konsortiet entreprenørkonsortiet FLC har altså taget sig betalt i niveauet 45 mio. kr. for at må vente et år ekstra, inden man kan underskrive de endelige kontrakter.

Hvorvidt det også skubber til åbningstidspunktet i 2028 i den gældende tidsplan, oplyser ministeriet ikke noget om.

Mangler endnu en forlængelse
FLC står for blandt andet byggeriet af tunnelelementfabrikken, selve sænketunnelen på 18 km samt portaler og ramper. Konsortiet består blandt andre af danske Per Aarsleff A/S, franske Vinci og Wayss & Freytag fra Tyskland.

Udgiften på 45 mio. kr. til at forlænge kontrakten er finansieret inden for det samlede anlægsbudget på 52,6 mia. kr., oplyser ministeriet.

Læs også: Top 10: NCC, Aarsleff og MT Højgaard i samme milliardprojekt

Dermed skulle forlængelsen ikke få betydning for, hvornår tunnelen er tilbagebetalt. Tilbagebetalingstiden for det samlede Femern Bælt-projekt er fortsat til 36 år. Kontraktforlængelsen sikrer også, at entreprenørerne kan gå i gang med de anlægsforberedende aktiviteter, som forligskredsen gav grønt lys til i foråret, lyder det.

- Entreprenørerne kan nu klargøre det areal, hvor tunnelelementfabrikken skal etableres ved Rødby. Dermed kan vi bruge tiden klogt, mens vi venter på den tyske myndighedsgodkendelse, siger minister Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse.

Femern A/S mangler endnu at få forlænget kontrakten med det andet konsortium på det store anlægsprojekt, Fehmarn Belt Contractors, som skal stå for udgravningen af tunnelrenden og landopfyldning.

Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Oversigt: Femern vælger lokale entreprenører

En stor del af de forberedende anlægsaktiviteter er gået til lokale anlægsfirmaer

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Entreprenør har styr på medarbejdernes kompetencer

Plus

Lokale entreprenører er stolte over Femern-deltagelse

Det er først og fremmest symbolværdien i at være med et stort anlægsprojekt, der bliver fremhævet af anlægsfirmaerne MSE Entreprise og Holbøll

Plus

Copenhagen Metro Team ser fortsat rødt

2018 er tredje år i træk med røde tal i regnskabet for Cityringens hovedentreprenør, CMT

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Boligselskab renoverer kloakkerne inden boligrenovering

Plus

Entreprenører kæmper om startudbud på ny psykiatri

Konkurrencen om den første udbudte entreprise på Ny Psykiatri Bispebjerg står mellem fem aktører

Ates-anlæg og teknikbygning indviet på Nyt Hospital Bispebjerg

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Anlægsgartner forbedrer sin indtjening

Malmos har været igennem et udfordrende første halvår i 2018 og et "historisk" andet halvår. Året byder samlet på virksomhedens næstbedste årsresultat nogensinde

Plus

Malmos har høje ambitioner

Virksomheden arbejder med en strategi om at blive den bedst indtjenende landskabsentreprenør og har høje forventninger til 2020, 2021 og 2022

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Bygningsstyrelsen indfører rammeaftaler for entreprenører

Tiltaget er en del af en kommende udbudsstrategi, der bliver lanceret i løbet af foråret

Plus

Indtjening dykker hos Munck-selskaber

Både Munck Asfalt, Munck Havne & Anlæg og Munck Civil Engineering tjener færre penge i 2017/18 end året før

Plus

Entreprenører får mere ansvar i ny strategi

Over 300 leverandører arbejdede for Bygningsstyrelsen i 2018

1

Kæmpe batteri installeres på Bornholm

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Aarsleff-selskaber lægger røde tal bag sig

Wicotec Kirkebjerg A/S og Hansson & Knudsen A/S giver ikke længere underskud, men indtjeningen er dog fortsat ikke tilfredsstillende

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Analytiker: Opsvinget har toppet

Plus

Ny letbaneformand kommer fra Mærsk

57-årige Jakob Thomasen er ny bestyrelsesformand for Hovedstadens Letbane og har i høj grad fokus på sikkerhed og arbejdsmiljø

Plus

Aarsleff vinder milliardprojekt i Københavns Lufthavn

Københavns Lufthavn i Kastrup har vægtet bygbarhed og design højt i valget af samarbejdspartner

Plus

Investeringsplan til 20 mia. kr. foldes ud

Udvidelsen af terminalerne til fire mia. kr. er en del af en større investeringsplan

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Spildevand afslører antibiotikaresistens i hele verden

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Frivillig ordning skal forhindre lange betalingsfrister

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Aarsleff peger på flere fordele

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

KE Fibertec vinder UdviklingVejens Erhvervspris 2019

Total kranløsning leveret og monteret 14 dage efter ordre.

Børneinstitutioner hitter som samlesæt

Kombiner energimåling og styring i et system!

Ny EP avis ude nu

BS false Z

Saint-Gobain bidrager til Swecos DGNB guld-certificering

Nedtælling til udsolgt Building Green Aarhus

Kabeltransport kræver helt specielle forhold

Overstrømsbeskyttelse i distributionsnettet - efter de nye regler

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Frysehus hos Havi i Ishøj

Brug specialisterne – de er til for dig

Häfele bygger nyt logistikcenter

Sølvpakken - Messeudstyr

Mød Panelbyg til Building Green Aarhus 2019 på stand 38.

En sauna skal bygges med den helt rigtige slags træ

Controlflex Kobling

BIM Equity går WebiAmok

Gudrunsvej - Aarhus

Et nyt parcelhus i Sundolitt indpakning - Etape 2 

Innovationsfonden kan blive endnu bedre

20 fods containere på lager i flere farver

Første spadestik i solskin hos Dacapo Stainless A/S

Give Steel hejser gitterspær på historisk arena i Oslo

Send til en kollega

0.246