Betingede Femern-kontrakter bliver forlænget

Den forsinkede tyske myndighedsgodkendelse betyder, at der går et år ekstra, inden de betingede kontrakter på Femern-forbindelsen bliver endegyldige

Bygherreselskabet Femern A/S har forlænget sin midlertidige aftale med entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors (FLC), der skal udføre tre af de fire store anlægsentrepriser på Femern Bælt-forbindelsen mellem Lolland og Tyskland, der har et samlet budget på 52,6 mia. kr.

Det oplyser Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.

Læs også: MJ Eriksson ligger lunt i svinget til midtjysk vejentreprise

Tillægsaftalen indebærer, at de betingede kontrakter er forlænget med et år og nu løber til udgangen af 2020. Omkostningerne ved at forlænge kontrakterne med entreprenørerne beløber sig til cirka 45 mio. kr.

Femern-forbindelsen
Femerntunnelen mellem Lolland og den tyske ø Fehmarn bliver en 18 km lang sænketunnel, der kommer til at rumme en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor.
Selskabet Femern A/S er bygherre og administrerer budgettet på 52,6 mia. kr. inklusiv syv mia. kroner i reserver (2015-priser)
Anlægget er fordelt på fire betingede kontrakter mellem to konsortier, der består af virksomheder fra Belgien, Danmark, Frankrig, Holland og Tyskland
I den senest offentliggjorte tidsplan, der er baseret på byggestart i 2020, skal forbindelsen være klar i 2028

Tysk grundighed har overrasket
Aftalen er indgået, fordi den tyske myndighedsgodkendelse, der skal være på plads inden byggeriet af Femern Bælt-tunnelen kan begynde, tager længere tid end ventet at få på plads.

Den seneste forsinkelse er fra foråret, da Slesvig-Holstens transportminister, Bernd Buchholz (FDP) meldte ud, at byggetilladelsen først kommer i slutningen af 2018 og ikke til sommer, som man hidtil havde kalkuleret med fra dansk side.

Når tilladelsen i delstaten er givet, venter der efterfølgende en klagesag på forbundsniveau, som er vurderet til at tage to år.

Læs også: MSE vinder graveopgave på Femern-projektet

Først herefter kan byggeriet gå i gang, og det er med de forhindringer foran sig, at Femern A/S har været nødt til at forlænge de betingede kontrakter fra ultimo 2019 til ultimo 2020. Og konsortiet entreprenørkonsortiet FLC har altså taget sig betalt i niveauet 45 mio. kr. for at må vente et år ekstra, inden man kan underskrive de endelige kontrakter.

Hvorvidt det også skubber til åbningstidspunktet i 2028 i den gældende tidsplan, oplyser ministeriet ikke noget om.

Mangler endnu en forlængelse
FLC står for blandt andet byggeriet af tunnelelementfabrikken, selve sænketunnelen på 18 km samt portaler og ramper. Konsortiet består blandt andre af danske Per Aarsleff A/S, franske Vinci og Wayss & Freytag fra Tyskland.

Udgiften på 45 mio. kr. til at forlænge kontrakten er finansieret inden for det samlede anlægsbudget på 52,6 mia. kr., oplyser ministeriet.

Læs også: Tyskland bekræfter: Femern-forbindelsen forsinkes

Dermed skulle forlængelsen ikke få betydning for, hvornår tunnelen er tilbagebetalt. Tilbagebetalingstiden for det samlede Femern Bælt-projekt er fortsat til 36 år. Kontraktforlængelsen sikrer også, at entreprenørerne kan gå i gang med de anlægsforberedende aktiviteter, som forligskredsen gav grønt lys til i foråret, lyder det.

- Entreprenørerne kan nu klargøre det areal, hvor tunnelelementfabrikken skal etableres ved Rødby. Dermed kan vi bruge tiden klogt, mens vi venter på den tyske myndighedsgodkendelse, siger minister Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse.

Femern A/S mangler endnu at få forlænget kontrakten med det andet konsortium på det store anlægsprojekt, Fehmarn Belt Contractors, som skal stå for udgravningen af tunnelrenden og landopfyldning.



Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

VAM udvider direktionen

Direktøren gennem 11 år fratræder – og erstattes af to fra egne rækker

Sjællandsk nedriverfirma er begæret konkurs

Middelaldergader får mere oprindeligt udseende

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
1

Køges 'spanske trappe' bliver et markant mødested

Efter to års anlægsarbejde er den nye Stationsbro nu endelig i brug

Betingede Femern-kontrakter bliver forlænget

Den forsinkede tyske myndighedsgodkendelse betyder, at der går et år ekstra, inden de betingede kontrakter på Femern-forbindelsen bliver endegyldige

Seks spor er klar på østjysk motorvej

PERI DUO - universal letvægtsforskallingssystem i stærk fremdrift

Vejdirektoratet indleder vvm-undersøgelser

Vejdirektoratet tester klimavenlig asfalt

Colas Danmark siger farvel til diesel

Vejentreprenøren udskifter almindelig diesel med det renere GTL-brændstrof på sine tankanlæg

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

DAGENS LEDER: Cirkulær økonomi kræver incitamenter

Projektgruppe vil have fart på cirkulær økonomi

Udnyt dit tag i kampen mod ekstremt regnvejr

Plus

NKR på specialopgave i Stockholm

Da et tonstungt og 100 meter højt gasanlæg i Stockholm skulle fjernes, gik opgaven til danske NKR Demolition Group, som har specialiseret sig i de særligt krævende opgaver

Plus

Nye vejprojekter kaster milliarder af sig

De infrastrukturprojekter, der er vedtaget siden 2015, ventes at give en årlig samfundsøkonomisk gevinst på næsten en halv milliard kroner

Plus

MJ Eriksson ligger lunt i svinget til midtjysk vejentreprise

Anlægsentreprenøren har afleveret billigste tilbud på vejprojektet Nordskovvej i Silkeborg Kommune

Plus

Det svenske marked rykker i dansk nedriver

NKR Demolition Group er aktive i hele Norden, men særligt Sverige har taget fart

Entreprenørgigant hylder medarbejdere

Debat
Stagnation i antal ulykker på vejene

Der skal fokus på og samarbejde omkring problemerne med vejsikkerhed - for de skal løses, skriver formanden for Sikre Veje

Raffinaderi bliver genopbygget

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Nyt om navne

I dag nyt fra Dansk-Tysk Handelskammer, Sweco og Moe,

Plus

Stål trak eksporten til Tyskland ned

Vareeksporten til Tyskland har i mange år været stabil, men fra 2016 til 2017 faldt den med en lille milliard

1

Norden vil have fælles byggeregler – men ikke Danmark

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver

Plus

Hård konkurrence skyld i konkurser

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Brobyggeri skrider planmæssigt frem

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Boganmeldelser
Gentofte er mere mangfoldig end sit rygte

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Portræt
Kontroversiel nedbryder-formand i orkanens øje

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Regioner ønsker mere OPP-samarbejde

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Renovering af Køge Idrætspark sætter idrætten i fokus

Unilite / ABV teknik - din stærke partner i mekanisk brandventilation

Grønbech PR & Kommunikation

SOMMERTILBUD på vinduesløfter

Stor tilfredshed med køb af vinduesløfter

Midtjysk Albyg A/S har fået en ny totalentreprisekontrakt.

Bygherrernes fornemmelser for (BIM)-standarder #3 — Molio

TROX Danmark Roadshow

Entreprisekontrakt indgået med OK-Fonden og Helsingør Kommune

Vores dygtige smede i Aalborg producerer hele tiden nye løfteåg.

Gå ikke glip af årets kystsikringskonference - EARLY BIRD-RABAT indtil 1/7!

Arbejdsmiljøuddannnelsen for koordinatorer

Legat til afholdt seniormedarbejder

Moelven Quick-Deck, ThermoAsk

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d. 28/6 på engelsk

Et attraktivt alternativ til traditionel isolering til hele byggeriet.

Vi byder velkommen til Mads Langke Andersen - Keflico A/S

World Trade Center - Et fyrtårn for Helsingborg

Softstarter monteret på 6 reefer containere

Beregn luftfugtighed og dugpunkt med gratis I-X og H-X diagrammer

Find din nye medarbejder med garanti

Tilmeld dig BIM Equitys nyhedsbrev – og vind en iPad

Konference: Kolding - De store projekter

Panelbyg Aps er importør af Vacu Stone Lift

Få en SMS når din måling stikker af!

Send til en kollega

0.311