23948sdkhjf

Betingede Femern-kontrakter bliver forlænget

Den forsinkede tyske myndighedsgodkendelse betyder, at der går et år ekstra, inden de betingede kontrakter på Femern-forbindelsen bliver endegyldige

Bygherreselskabet Femern A/S har forlænget sin midlertidige aftale med entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors (FLC), der skal udføre tre af de fire store anlægsentrepriser på Femern Bælt-forbindelsen mellem Lolland og Tyskland, der har et samlet budget på 52,6 mia. kr.

Det oplyser Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.



Tillægsaftalen indebærer, at de betingede kontrakter er forlænget med et år og nu løber til udgangen af 2020. Omkostningerne ved at forlænge kontrakterne med entreprenørerne beløber sig til cirka 45 mio. kr.

Femern-forbindelsen
Femerntunnelen mellem Lolland og den tyske ø Fehmarn bliver en 18 km lang sænketunnel, der kommer til at rumme en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor.
Selskabet Femern A/S er bygherre og administrerer budgettet på 52,6 mia. kr. inklusiv syv mia. kroner i reserver (2015-priser)
Anlægget er fordelt på fire betingede kontrakter mellem to konsortier, der består af virksomheder fra Belgien, Danmark, Frankrig, Holland og Tyskland
I den senest offentliggjorte tidsplan, der er baseret på byggestart i 2020, skal forbindelsen være klar i 2028

Tysk grundighed har overrasket
Aftalen er indgået, fordi den tyske myndighedsgodkendelse, der skal være på plads inden byggeriet af Femern Bælt-tunnelen kan begynde, tager længere tid end ventet at få på plads.

Den seneste forsinkelse er fra foråret, da Slesvig-Holstens transportminister, Bernd Buchholz (FDP) meldte ud, at byggetilladelsen først kommer i slutningen af 2018 og ikke til sommer, som man hidtil havde kalkuleret med fra dansk side.

Når tilladelsen i delstaten er givet, venter der efterfølgende en klagesag på forbundsniveau, som er vurderet til at tage to år.

Læs også: Ny kombination med no dig og opgravning

Først herefter kan byggeriet gå i gang, og det er med de forhindringer foran sig, at Femern A/S har været nødt til at forlænge de betingede kontrakter fra ultimo 2019 til ultimo 2020. Og konsortiet entreprenørkonsortiet FLC har altså taget sig betalt i niveauet 45 mio. kr. for at må vente et år ekstra, inden man kan underskrive de endelige kontrakter.

Hvorvidt det også skubber til åbningstidspunktet i 2028 i den gældende tidsplan, oplyser ministeriet ikke noget om.

Mangler endnu en forlængelse
FLC står for blandt andet byggeriet af tunnelelementfabrikken, selve sænketunnelen på 18 km samt portaler og ramper. Konsortiet består blandt andre af danske Per Aarsleff A/S, franske Vinci og Wayss & Freytag fra Tyskland.

Udgiften på 45 mio. kr. til at forlænge kontrakten er finansieret inden for det samlede anlægsbudget på 52,6 mia. kr., oplyser ministeriet.

Læs også: Kloakrenovering på plejecenter uden genhusning for demente

Dermed skulle forlængelsen ikke få betydning for, hvornår tunnelen er tilbagebetalt. Tilbagebetalingstiden for det samlede Femern Bælt-projekt er fortsat til 36 år. Kontraktforlængelsen sikrer også, at entreprenørerne kan gå i gang med de anlægsforberedende aktiviteter, som forligskredsen gav grønt lys til i foråret, lyder det.

- Entreprenørerne kan nu klargøre det areal, hvor tunnelelementfabrikken skal etableres ved Rødby. Dermed kan vi bruge tiden klogt, mens vi venter på den tyske myndighedsgodkendelse, siger minister Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse.

Femern A/S mangler endnu at få forlænget kontrakten med det andet konsortium på det store anlægsprojekt, Fehmarn Belt Contractors, som skal stå for udgravningen af tunnelrenden og landopfyldning.

Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ny københavnerbro afslører havnens længste bænk

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Topchef i tale
E&P udskyder vækstambition for Vest-afdeling

Plus

Topchef i tale
Strategiske partnerskaber er ikke en guldgrube for Enemærke & Petersen

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Top 10: Her er byggebranchens største virksomheder

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Julefrokost-dilemma: Fanger bordet hvis man siger op?

Virtuelt spil skal hjælpe byggebranchen med nyt aftalesystem

Plus

VAM klar til østjysk offensiv med nyt kontor

Anlægsentreprenøren fra Djursland har åbnet nyt kontor i Aarhus

Plus

Kraftig stigning i sort arbejde

Se billederne: Spektakulær bromontage sætter danmarksrekord

Fire skal byde på 190.000 m2 havneudvidelse

En boring i nattens mulm og mørke

Tre politikredse skiller sig negativt ud med trafikulykker

Styrket samarbejde mindsker ulykker ved højresving

Ikonisk københavnerhal slår igen dørene op

Syv år efter ødelæggende brand står K.B. Hallen igen, og det blev i går fejret med en stor ceremoni

Højre vejbane er blevet mere populær

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Digital direktør forlader MT Højgaard

Plus

Lykketoft åbnede Vejforum med klimaopsang

Øgede investeringer i kollektiv trafik er en af løsningerne

Plus

Vejchef vil have klimakrav i udbud

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Boganmeldelser
Fredet eller fredløs

Økonomiske vismænd: Dansk økonomi har udsigt til flere år i topform

Metroselskab får millionbøde

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Boganmeldelser
Kom brødre lad os rejse !

HM Entreprenør henter tidligere VAM-chef

Debat
Ny generation af grønne asfaltbelægninger

Motorvej til over 200 millioner på vej i udbud

Manglen på arbejdskraft er på retur

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Vejdirektoratet tester klimavenlig asfalt

Undersøgelse: Flytbare bump sænker farten

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Slip for besværet med spåner!

KE Fibertec introducerer vaskeservice

Q-Construction forstærker bestyrelsen

Nyt VETEC dynamometer hos Carl Stahl A/S

Nomo - En del til den rigtige løsning! - Alt i lejer

Walther sprøjtekabiner fra G.A. Hansen

Nye regler for entreprise-kontrakter - succesen gentages

Det er ikke hver dag vi sælger en løfteklo som denne til en kunde →

Fibox TEMPO monteringskasser

Danmarks første offentlige hospital får pulterrum på tørreloftet

Du høster som du sår, også på LinkedIn

Autodesk Inventor Presentation, workshop

Bliv udstiller på EL & TEKNIK 2020 nu og få rabat

Marechal stiksystem PF-serien til sværindustri

AVS Group GmbH køber Traffics A/S

Plejecenter moderniseret med sikre gulve

Det bedste tilbud på lagerindretning er baseret på tillid

Smart idé sætter effektiv stopper for trapperevner

Energianlæg på Aarhus Havn

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Kingo skaber plads til energioptimering af Moldeparken i Vejle

Køleanlæg med billig overskudsvarme

Hæder til Randers firma

Ultrastærk elektrisk døråbner ECS 2100

Har du brug for digital opmærkning?

Send til en kollega

0.363