23948sdkhjf

Forsøg skal reducere trafikkøer efter uheld

Motorveje skal hurtigere åbnes efter trafikuheld. Det er formålet med nyt forsøg på Den Fynske Motorvej

"Fynske Motorvej E20 er spærret efter uheld."

Den melding hører man efterhånden jævnligt i trafikradioen. Og langt de fleste trafikanter har sikkert prøvet at sidde fanget i lange køer på den Fynske Motorvej på grund af uheld.

Nu vil Vejdirektoratet, Rigspolitiet og Fyns Politi prøve at hjælpe trafikanterne hurtigere frem.

Fra starten af juni iværksætter de to myndigheder et forsøg, hvor de frem mod slutningen af 2019 vil teste effekten af forskellige indsatser og værktøjer, der kan medvirke til en hurtigere oprydning og genetablering af trafikken efter uheld på motorvejen tværs over Fyn.

- Der findes vel næsten ikke noget mere frustrerende i trafikken end at være fanget i en lang kø på motorvejen. Det er irriterende for den enkelte trafikant, og det er dyrt for samfundet. Derfor er der på alle måder god ræson i at afprøve forskellige måder til at afvikle køerne efter uheld på motorvejen hurtigere, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) i en pressemeddelelse.

Drøftelser med aktører
I første fase af forsøget vil Vejdirektoratet og Fyns Politi drøfte de redskaber og indsatser med de øvrige relevante aktører, der skal afprøves i forsøgsperioden.

Mulige indsatser kan for eksempel være hurtigere rekvirering af materiel til oprydning ved uheld, afprøvning af andet materiel til oprydning og effektivisering af kommunikationsgange.

Drøftelserne vil ske i samarbejde med de andre parter, der også arbejder med at håndtere uheld på motorvejsnettet - blandt andet de lokale redningsberedskaber og sundhedsberedskabet.

Og de vil blandt andet bygge på erfaringer fra andre lande, hvor man har forsøgt at koordinere samarbejdet mellem myndighederne bedre for at reducere trafikanternes tidstab ved uheld.

- Det er utrolig komplekst at rydde op efter uheld. Der er mange parter involveret, og de har alle forskellige roller, kompetencer og opgaver, fortæller områdechef Charlotte Vithen fra Vejdirektoratet i pressemeddelelsen.

- Derfor er det vigtigt, at alle parter deltager i forsøget, så vi bedst muligt kan teste mulighederne for at få ryddet motorvejen hurtigere efter uheld, understreger Charlotte Vithen.

Der er også potentielt store samfundsøkonomiske gevinster at hente.

Nye beregninger fra Vejdirektoratet viser, at det koster samfundet 700 millioner kroner om året, når trafikanterne sidder i kø på motorvejene efter uheld.
brahe

Forsøget

Baggrunden for forsøget er blandt andet, at de hjemlige motorveje i disse år oplever en markant trafikvækst. Det sætter motorvejene under pres. Og det skaber trængselssituationer, hvor blot små hændelser kan være nok til at udløse lange trafikkøer.
Kilde: Vejdirektoratet

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094