23948sdkhjf

Rådgivere eksporterer flere ydelser

Ikke mindst infrastrukturprojekter udgør en stadig større del af den internationale forretning. Her har de store danske faste forbindelser hjulpet til at skabe værdifuld erfaring

Danske ingeniørvirksomheder eksporterer rådgivning som aldrig før.

Tal fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) viser, at eksporten af ingeniørrådgivning i 2016 udgjorde 19 procent af den samlede omsætning i branchen, svarende til 2,4 mia. kroner. Det er en stigning på 2 procent i forhold til året før.

FRI har analyseret på sammensætningen af eksporten, hvor rådgivning inden for infrastruktur, såsom broer, tunneler og veje, nu udgør 47 procent.

- Dertil kommer omkring 11-12 mia. kroner i yderligere omsætning i udenlandske datterselskaber, som også trækker på viden fra Danmark. Med et forsigtigt skøn vil jeg tro, at omkring tre mia. stammer fra infrastruktur, siger FRI’s adm. direktør Henrik Garver i en pressemeddelelse.

Infrastruktur er vigtig
Landets største rådgiverkoncern Rambøll lægger ikke skjul på, at infrastrukturprojekterne spiller en stor rolle for rådgivernes vækst i udlandet.

- Danske rådgivere har eftertragtet international ekspertise, som vi sammen med vores kunder og samarbejdspartnere har opbygget gennem årtier takket være store lokale anlægsprojekter som Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen. Alene den viden og erfaring, der bliver skabt i forbindelse med Femern-forbindelsen, vil skabe mange arbejdspladser også længe efter tunnelen er færdig, siger Asger Knudsen, der er direktør for Rambølls transportdivision.

Den særlige kompleksitet og skala i de danske mega-projekter skaber behov for at bringe den allernyeste viden i spil, arbejde med ny data, udvikle nye måle- og produktionsmetoder samt finde innovative løsninger på komplekse problemstillinger.

Danmark er i front
En af de virksomheder, der har været med til at udvikle og levere viden til alle de tre faste forbindelser - Storebæltsforbindelsen, Øresundsforbindelsen og den kommende Femerntunnel - er DHI i Hørsholm, der med 1.100 ansatte i 30 lande er en af de største inden for avancerede feltmålinger og modellering af vand og vandmiljø.

- Danmark er helt i front, når det gælder om at bygge skånsomt i marine miljøer. Projekterne omkring de tre faste forbindelser har gjort det nødvendigt at udtænke helt nye løsninger og målemetoder for at tilfredsstille blandt andet miljøhensyn. Det er der kommet avancerede løsninger og gode projekter ud af, og det har man bemærket i udlandet. De høje ambitioner om at løse svære udfordringer i den store skala er et fantastisk referencegrundlag, som vi kan bringe i spil i andre store marine anlægsprojekter rundt omkring i verden, siger Jacob Høst-Madsen, der er koncerndirektør hos DHI.

Den 18 km lange Femern-tunnel bliver verdens længste sænketunnel og den længste kombinerede bil og togtunnel under vand. Derfor har projektet stor interesse for udlandet.

Tiltrække ansatte
- En af årsagerne til den internationale succes er, at danske rådgivervirksomheder er internationalt konkurrencedygtige på kvalitet og pris, og de har både kompetencerne og referencerne. Det er man klar over i Europa, siger Henrik Garver.

Mega-projekter som Femern-forbindelsen betyder også, at det er nemmere for danske rådgivere at tiltrække de bedste medarbejdere fra udlandet, fordi det gavner karrieren, når man kan sætte et kendt projekt på CV’et.

- Det er en gave for os, hver gang en dansk rådgivervirksomhed eller entreprenør kan bruge Femern-projektet og andre af vores store infrastrukturprojekter som afsæt for salg af deres ydelser i udlandet og dermed dansk eksport. Det betyder, at vores projekt giver et dobbelt afkast for det danske samfund, udtaler Femern A/S’ adm. direktør, Claus F. Baunkjær i en pressemeddelelse.

Femern A/S har allerede aftaler med entreprenørvirksomheden Aarsleff, Rambøll og DHI på den kommende forbindelse til Femern.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141