23948sdkhjf

Storstrøms-entreprenør skylder penge i Norge

En række underleverandører på det norske anlægsprojekt Follobanen mangler penge fra den italienske entreprenør Condotte

Det er ikke kun på Storstrømsbroen, at den skrantende økonomi i det italienske selskab, Condotte, giver udfordringer.

På det norske baneprojekt Follobanen til over 20 mia. kroner holder en række virksomheder nu igen med leverancerne, da de mangler betaling fra den italienske entreprenør.

Det skriver det norske fagmedie Byggeindustrien, som hævder at have været i kontakt med flere kilder på projektet. Det statslige selskab Bane NOR bekræfter desuden, at de manglende betalinger koster fremdrift for projektet.

- Det arbejder vi på at finde løsninger på nu. Vi har ikke fuld oversigt over, hvor stor en del af anlægget, som ikke er i drift, men vi har fået besked på, at der pågår langt mindre arbejde. Der er dog fortsat aktivitet, siger Bane NORs kommunikationsrådgiver Nina Aasmundsen til byggemediet.

Follobanen

Follobanen er navnet på et planlagt nyt dobbelt jernbanespor mellem Oslo S og Ski Station på 22 km

Der er tale om en bane beregnet til højhastighedstog med en hastighed på 250 km/t eller højere

Den skal supplere den eksisterende Østfoldbanen

Det samlede budget er på 21 mia. danske kroner

Italienske Condotte har to af projektets fem store kontrakter
Kilde: Bane NOR, Wikipedia

Forsinker underskrift
I en pressemeddelelse oplyser Bane NOR, at man undersøger mulighederne for at fortsætte uden for store negative konsekvenser.

- Der vil sandsynligvis være nogle konsekvenser af dette, men det er for tidligt at sige, hvad det præcist vil ende ud med. Bane NOR beklager, at underleverandørerne, som udfører et godt arbejde med Follobaneprojektet, nu oplever usikkerhed vedrørende betaling fra totalentreprenøren, som de har kontrakt med, siger projektdirektør Per David Borenstein.

Condottes økonomi blev tidligere på måneden interessant, da det i en redegørelse fra Kammeradvokaten kom frem, at virksomheden nærmer sig en konkurs.

Muligt nyt selskab
Kontraktunderskrivelsen på Storstrømsbroen, der skulle være gennemført før jul, er således blevet udsat blandt andet som følge af Condottes økonomiske problemer. Condotte danner konsortium med Grandi Lavori Fincosit og Itinera, og konsortiet er i øjeblikket ved at redegøre over for Vejdirektoratet, hvordan det agter at gennemføre Storstrømsprojektet med Condottes finansielle situation in mente.

De økonomiske problemer i Condotte-koncernen skulle angiveligt stamme fra, at italienerne selv mangler betaling for andre projekter i udlandet.

Sidste nyt fra Italien er, at Condotte har fået begæret såkaldt konkursbeskyttelse i hjemlandet, hvilket ifølge Bane NOR giver bedre muligheder for forhandlinger med kreditorer og mulighed for en omstrukturering af selskabet.

Omstruktureringen omfatter blandt andet, at Condotte har til hensigt at stifte et nyt selskab.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125