23948sdkhjf

Nye tiltag skal beskytte cyklister mod højresvingsulykker

Seks sjællandske kommuner får nu penge fra Vejdirektoratet til at gøre deres kryds mere sikre for cyklister

Enhver cyklist kender nok den lidt ængstelige følelse, når man holder på sin cykel i et kryds lige ved siden af en stor lastbil, der venter på at dreje til højre.

Nu får cyklisterne lidt bedre mulighed for at føle sig trygge. I den kommende tid vil udvalgte trafikkryds i seks kommuner på Sjælland blive udstyret med ekstra tiltag, der skal beskytte cyklisterne mod at blive involveret i højresvingsulykker.

Det drejer sig blandt andet om tilbagetrukne stopstreger, blå cykelfelter og tidligere grønt lys (førgrønt) for cyklister.

- Vi kan se, at højresvingsulykkerne typisk sker i byerne, hvor trafikken er tæt, og der er meget at holde øje med for både lastbilchauffører og cyklister. Derfor er det i den type kryds, vi skal sætte ind med nye sikkerhedstiltag, der kan give begge parter større mulighed for at se hinanden, så ulykkerne i højere grad kan undgås, siger Marianne Foldberg Steffensen, leder af Vejdirektoratets afdeling for Trafiksikkerhed og cykling, i en pressemeddelelse.

Det skal blandt andet ske gennem tildeling af puljemidler fra Pulje til forebyggelse af højresvingsulykker. Med puljen har kommuner kunnet søge om tilskud til projekter, der kan mindske risikoen for højresvingsulykker. Det har 14 kommuner fordelt over det meste af landet benyttet sig af hen over sommeren 2017.

Ulykkerne sker i kryds
Ifølge en ny undersøgelse fra Vejdirektoratet om højresvingsulykker i perioden fra 2006-2015 sker højresvingsulykkerne især i firbenede, signalregulerede kryds i byer.

Hovedparten af ulykkerne er sket i dagslys og i tørt føre, og kun i fem procent af tilfældene har der været vejarbejde i forbindelse med ulykken.

I alt er 198 cyklister blevet dræbt eller er kommet til skade i en højresvingsulykke på de 10 år, Vejdirektoratet har undersøgt fra 2006-2015.

- Vejdirektoratets undersøgelse af højresvingsulykker viser, at det har været rigtigt at satse på tiltag, der kan adskille eller synliggøre cyklister og bilister for hinanden i trafikken. Der er fortsat udfordringer med højresvingsulykker, og ikke alt kan løses med ny infrastruktur, men vi skal holde fast i de redskaber, som vi ved virker, siger Marianne Foldberg Steffensen.
brahe

Disse kommuner får del i puljen
Herlev, København, Tårnby, Køge, Slagelse og Roskilde kommuner får midler til blandt andet nye signaler og markeringer af cykelområder med stiplede linjer og cykelsymboler.
Puljen skal udmøntes inden udgangen af 2017, og tiltagene vil derfor allerede kunne ses på vejene i løbet af efteråret.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11