23948sdkhjf

Stort behov for krankapacitet

Kranfirma i Greve har forsynet sig med Liebherr MK88 nummer to inden for trekvart år

Tilløbet var langt, da kranvirksomheden Karl Thygesen & Søn købte sin første mobile byggekran.

Godt og vel 60 år tog det, fra firmaet blev grundlagt, til den danske Liebherr-importør, Johs. Møllers Maskiner, leverede en Liebherr MK88 - en kran med 45 meter udlæg og kroghøjde op til 59 meter.

Til gengæld gik der kun omkring trekvart år, før mobil byggekran nummer to rullede ind i Greve.- Det er ikke sådan, at vi er røget ind i en stime og nu udvider flåden af mobile byggekraner hvert halve år. Men bygningerne bliver jo større og større, og der stilles til stadighed højere krav til materiellet, siger Denis Jensen, der er kranansvarlig hos Karl Thygesen & Søn.

El-drift i bymiljøer
Greve-firmaet har igen valgt en Liebherr MK88. Blandt maskinens fordele er, at den er klar til aktion i lyntempo. Der går typisk mindre end en halv time, fra MK88’eren er rullet ind på en byggeplads, og til den er i gang med opgaverne.

Denis Jensen tog turen til Liebherr-Werk Biberach i Sydtyskland sammen med kollegerne Per Andersen og Tor Tunga fra Karl Thygesen & Søn, hvor de fik overdraget den nye byggekran. De fik i øvrigt selskab af folk fra kranføreruddannelsen hos AMU-Hoverdal i Spjald i det vestjyske.

- En klar fordel ved MK88 er, at maskinen kan forsynes med ekstern power-supply. Den behøver ikke køre med dieselmotoren i for eksempel bymiljøer. Lige som på en tårnkran sætter man i stedet strømstikket til og kører med el-drift, forklarer produktchef Jan Eggert hos Johs. Møllers Maskiner.

Det er endnu ikke et must for kranfirmaet i Greve, at Liebherr-byggekranen kan konvertere til lydløs og emissionsfri drift. Men Denis Jensen forudser, at miljøkravene så småt er på vej.

- Vi skal bare over Øresund og til Malmø for at blive mødt af skarpere miljøkrav til maskinerne, og jeg er ikke i tvivl om, at det også kommer i Danmark. Med mulighed for at køre direkte på strøm kan vi slukke generatoren i bymiljøerne, og det har stor betydning, at vi med Liebherr-kranerne er forberedt til el-drift, siger Denis Jensen.

Foruden de nu to mobile byggekraner, har Karl Thygesen & Søn også yderligere to andre Liebherr-mobilkraner. Nemlig en LTM 1090-5.1 og en LTM 1130-5.1.
Sigh

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.253