23948sdkhjf

Aarsleff-selskaber moderniserer Østerport Station

Stort set hele den gamle fredede stationsbygning skal renoveres. Et arbejde, der løber frem til starten af 2019

Østerport Station

Østerport Station, der er tegnet af DSB’s første overarkitekt Heinrich Wenck, åbnede i 1897 og var oprindeligt tænkt som en midlertidig station.

Bygningen fik imidlertid lov til at overleve og er i dag en af Københavns mest benyttede togstationer med cirka 27.000 daglige passagerer.

Stationen har i tidens løb undergået mange ombygninger og forandringer i takt med den stigende trafik. Den blev fredet i 1992, og renoveringen, som Aarsleff Rail A/S sammen med Wicotec Kirkebjerg A/S står for, udføres med fokus på at bevare stationens oprindelige udtryk.

DSB har valgt Aarsleff Rail A/S til opgaven med at modernisere en af Københavns mest benyttede togstationer.

Der er tale om Østerport Station, som kan se frem til at modtage endnu flere rejsende med åbningen af Metro Cityringen i 2019.

Som led i anlægget af den nye metrolinje bygges der nemlig en ny metrostation ved Østbanegade, som får adgang direkte ind i siden af Østerport Station oppe i terræn.

Renoveringen af Østerport Station sker med fokus på at bevare det oprindelige udtryk. Der er tale om en totalrenovering, hvor selve bygningen hovedistandsættes, installationer udskiftes og dækkonstruktionen over sporene forstærkes. Renoveringsarbejderne udføres fra april i år og frem til starten af 2019, oplyser Aarsleff-koncernen i en fondsbørsmeddelelse.

Her fremgår det desuden, at kontrakten udføres i samarbejde med Wicotec Kirkebjerg A/S, der også er en del af Aarsleff-koncernen.

Da renoveringen omfatter stort set alle dele af bygningen er det nødvendigt at lukke stationsbygningen for passagerer gennem hele perioden, men det vil fortsat være muligt at køre med tog fra stationen, har Chef for Bygherre og Entreprise i DSB Ejendomme, Niels A. Dam, tidligere oplyst i en pressemeddelelse.

Her oplyste han desuden, at grunden til, at arbejdet på stationen tager længere tid, er, at bygningen er totalfredet, og der derfor er en lang række særlige hensyn, der skal tages.

- Vi gør alt, hvad vi kan for tage hensyn og gøre det så enkelt for kunderne som muligt, men det er klart, at stationens cirka 27.000 daglige passagerer vil skulle vænne sig til at gå nye veje, sagde han, da nyheden om den forestående renovering kom frem i slutningen af 2016.

Thomas Mollerup, adm. direktør i Aarsleff Rail, oplyser i den forbindelse, at der er udformet spærreplaner, som de tager hensyn til.

Ikke første stationsrenovering
Renoveringsopgaven har ifølge udbudsmaterialet en værdi af cirka 90 mio. kroner eksklusive moms, og Aarsleff Rail har vundet den foran Christiansen & Essenbæk A/S, som også var prækvalificeret til at byde.

Det oplyser DSB over for Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Thomas Mollerup ser frem til samarbejdet med DSB og er glad for at have fået opgaven i hus. En opgave, der ikke er fremmed for Aarsleff Rail. Selskabet har været involveret i renoveringen af både Hovedbanegården og Nørreport Station i København.

- Vi viderefører de erfaringer, vi har opbygget der, oplyser han.

Totalrådgiver på projektet er Sweco i samarbejde med KHR Arkitekter.

Også sporopgave i hus

Ud over renoveringen og moderniseringen af Østerport Station har Aarsleff Rail A/S også gang i sporarbejder på s-togs strækningen mellem Valby og Svanemøllen, hvor Østerport Station er placeret.
Som Licitationen - Byggeriets Dagblad beskrev i går har selskabet i konsortium med Spitzke SE Danmark indgået kontrakt med Banedanmark. Arbejdet her er i gang og har en værdig over en halv mia. kroner.

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156