23948sdkhjf

Dansk livtag med Europas største træby

Først vandt de vikingetidsmuseet i Oslo. Nu har Aart architects tilkæmpet sig en ny norsk museums-skalp i form af en publikumsbygning til Gamle Bergen Museum
I 1800-tallet var Bergen den største træby i Europa, hvor huse i træ dannede ramme om travle torve og gader. Det historiske bymiljø kan opleves på Gamle Bergen Museum - et af Norges mest markante friluftsmuseer - som nu får et dansk islæt.

Sammen med landskabsarkitekterne SLA og ingeniørvirksomheden Norconsult har Aart architects vundet konkurrencen om at formidle fortællingen i en ny publikumsbygning.

Vinderforslaget skal ifølge tegnestuen "føje et nyt kapitel til museets fantastiske fortælling om det gamle Bergen" og er det seneste eksempel på den danske arkitektvirksomheds strategiske sigte og stigende succes i Norden.

Et tidløst udtryk

- Vinderprojektet har høj kvalitet, gode løsninger og et tidløst udtryk, som står godt til de øvrige bygninger i museet. Gennem det skal vi styrke fortællingen om museet, se byhistorien i en større sammenhæng og revitalisere nærområdet, siger Marianne L. Nielsen, som er direktør for Bymuseet i Bergen og leder af juryen.

- Den nye publikumsbygning tager ikke form efter de gamle træhuse og trækker det historiske bymiljø ind i foyeren og indrammer kigget til friluftsmuseet. På én og samme tid vender den sig udad og indad, siger Thomas Pedersen, leder af Aart architects’ norske afdeling.

Investeret i ledelse

Gamle Bergen Bymuseum er det seneste af en stribe vinderprojekter i Norge fra Aart architects’ hånd.

Med det nye vikingtidsmuseum i Oslo og et nyt universitetssygehus i Stavanger - og en vækst i omsætning på 50 procent de seneste tre år - nyder den danske arkitektvirksomhed stor succes.

I de seneste år har Aart arbejdet strategisk med at få bedre fat i det norske og øvrige nordiske markeder.

- Vi har investeret i ledelse og tunge specialistkompetencer, samtidig med at vi har opbygget et godt netværk på tværs af fag, brancher og geografi. Vores fokus er på den lange bane - og at strategien allerede sætter spor med flere projekter bekræfter os i at være på rette vej, siger Thomas Pedersen.

Tre forbundne træhuse

Publikumsbygningen fortolker det historiske bymiljø ved at fremstå som tre forbundne, men forskudte saddeltagshuse i træ. Tro mod Bergens kulturarv føjer bygningen en ny dimension til museumsoplevelsen samtidig med at skabe en indre, rumlig sammenhæng. En sammenhæng, som understøttes af en centralt placeret amfitrappe, der inviterer til ophold og åbner udstillingsrummene på tværs af etagerne
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125