23948sdkhjf

Ny Limfjordsforbindelse vil tjene sig ind på 18 år

Det bør føre til handling, mener Dansk Byggeri i Nordjylland, der samtidig kan fortælle om håndværksvirksomheder, der bruger meget tid på at sidde i kø
Trængsel og forsinkelser over Limfjorden koster hver dag 4.700 ekstra timer bag rattet for de mere end 112.000 bilister, der krydser farvandet.

Nu viser beregninger, som Dansk Byggeri har lavet på baggrund af tal fra tænketanken Kraka, at når en tredje vejforbindelse over Limfjorden står klar, vil den have tjent sig selv ind i på 18 år.

- Os, der driver håndværksvirksomhed, vil kunne gøre det meget mere effektivt og nå ud til flere kunder, hvis ikke presset fra broen og tunnellen forårsagede så mange kødannelser, så vores medarbejdere spilder så meget tid med at holde i kø i stedet for at udføre arbejde for kunderne, siger Ole Bæk Pedersen, formand i Dansk Byggeri Nordjylland og direktør i Tømrermester Ole Bæk Pedersen.

Han håber derfor, at man fra Christiansborg snart får sat gang i projektet.

- Især for virksomhederne længere væk fra byen handler det også om at have adgang til så mange medarbejdere som muligt, så man kan skabe den stærkest mulige virksomhed. De har også interesse i at mindske transporttiden til og fra Aalborg, der oplever en stor tilflytning i disse år, siger Ole Bæk Pedersen.

Bør prioriteres højt

Ifølge Krakas analyse har projektet en intern forrentning på otte procent om året. Det betyder, at investeringen på cirka 6,8 mia. kroner til en ny forbindelse over Egholm vil tjene sig selv ind alene på grund af de positive effekter.

Tommelfingerreglen er, at så snart forrentningen er fire procent eller mere, er projektet en gevinst for samfundet, forklarer Jens Hauch, cheføkonom og vicedirektør i Kraka.

- Det man medregner i den interne rente er faktorer som tidsbesparelser, støj og afledte effekter på miljø, klima, støj og ulykker. Det holder man op imod anlægsom- kostningerne og der viser beregningerne, at en tredje Limfjordsforbindelse er et godt forrentet projekt, der bør prioriteres højt, siger han.

Udgifterne til en tredje Limfjordsforbindelse vil løbe op i 6,8 mia. kroner.

Læs også: " Politikere: Der mangler penge til ny Limfjordsforbindelse ".
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125