23948sdkhjf

Bestyrelsen har også et ansvar for rekruttering

| Medlemsnyhed | Indrykket af HumanTrust A/S

Den skal sikre, at ansættelser sker på et professionelt niveau, mener Iver R. Tarp

God rekruttering kræver selvfølgelig en aktiv og åben virksomhed. Ofte kan det også være en stor fordel, at virksomheden har en aktiv bestyrelse – og at man vælger det rigtige firma som sine ambassadører under rekrutteringen.

Det er nemlig ikke kun en direktørs eller en ejers ansvar at vælge rigtigt. Bestyrelsen skal også være sit ansvar bevidst.

Det siger Iver R. Tarp, der sidder i bestyrelsen for et par håndfulde virksomheder og desuden er stifter af og formand for netværket Glade Chefer. Han mener, at bestyrelsen har et stort ansvar for, at en rekruttering forløber korrekt og på en måde, virksomheden kan stå inde for.

- Normalt bliver bestyrelsen kun inddraget i ansættelser af ledende medarbejdere på et vist niveau, og jeg mener heller ikke, at bestyrelsen skal sidde med ved samtalerne, med mindre der er tale om et medlem af direktionen. Men bestyrelsen kan have en rolle at spille, når det skal besluttes, hvilken profil vi leder efter – er det et firma i vækst, kan det faktisk give god mening at ansætte f.eks. en økonomichef, der på papiret er overkvalificeret, siger Iver R. Tarp.

Han mener meget klart, at bestyrelsen skal insistere på, at en vigtig rekruttering foregår på et professionelt niveau.

Læs også: Det betaler sig at være grundig – især når du skal ansætte.

- Sidder der fem mand i en bestyrelse, vil der altid være én, der siger ”jamen, jeg kender en, der hedder Annette” og måske har ejerlederen en fætter, der kunne passe på profilen. Det er ikke for at holde dem ude af billedet, men de skal igennem den samme professionelle vurdering som alle andre kandidater, og jeg mener, at bestyrelsen skal tage medansvar for, at ledelsen vælger et professionelt firma til at løse opgaven, siger han og uddyber:

- De headhuntere, der bliver sendt i marken, bærer virksomhedens navn videre. De er ambassadører, og for mig er noget af det mest afgørende, hvilken oplevelse de vragede kandidater sidder tilbage med – for det falder i sidste ende altid tilbage på virksomheden.

Iver R. Tarp påpeger, at det aldrig er svært at fortælle en kandidat, at hun har fået jobbet. Kunsten er at fortælle alle de andre kandidater, at de ikke fik det.

- Bestyrelsen skal ganske enkelt sikre sig, at ledelsen finder et firma, der også er kvalificeret til den del af forløbet, siger han og tilføjer, at en ordentlig kommunikation hele vejen rundt hele forløbet igennem ikke er gratis:

- Der ligger faktisk et stort arbejde i at behandle folk ordentligt. Min pointe er bare – uden at tage en glorie på – at hvis du sparer på dén del af processen, kan det blive dyrt i den anden ende. Det tager ikke lang tid at få et dårligt image, og ikke mindst i dag, med de sociale medier, kan det give negative dønninger temmelig længe.

Læs også: Så dyrt kan det være at fejlansætte.

Han mener, at flere og flere bestyrelser efterhånden bliver opmærksomme på, at det er relevant at agere professionelt hele vejen igennem en rekruttering, så man finder det helt rigtige match.

- Lige nu er der klart en mangel på gode folk; både på ledelsesniveau og f.eks. blandt mange typer af håndværkere. Vi mærker, at der er travlt i Danmark, og vi mærker også de små årgange. Samtidig er det tydeligt, at medarbejderne generelt er klar til at skifte job hurtigere, hvis udfordringerne, karrieremulighederne, lønnen – eller dem alle tre – er bedre et andet sted. De unge, der kommer ud på arbejdsmarkedet i disse år, regner ikke med at holde 25-års-jubilæum på virksomheden; nej, de forventer at skifte job ganske mange gange i deres arbejdsliv. Derfor er der større pres på virksomhederne for at holde fast på de dygtige medarbejdere, og af samme grund er det vigtigt, at en bestyrelse insisterer på at finde en rekrutteringsvirksomhed, der kan levere et godt og holdbart resultat på en måde, som tilgodeser virksomhedens image og værdier, siger han.

Desuden peger Iver R. Tarp også på, at ansættelser i dag i langt højere grad sker gennem netværk og målrettet search, og ikke gennem annoncering. Det lægger endnu større fokus på de værdier, der fra begyndelsen er indbygget i rekrutteringen.

Vi hos HumanTrust er ikke i tvivl om, at Iver R. Tarp har en pointe: De værdier, der skal kendetegne virksomheden, skal kunne mærkes også i rekrutteringen, og det er også bestyrelsens ansvar, at de værdier står skarpt. Ellers øger du risikoen for fejlansættelser – og de kan blive meget dyre på mere end én måde.

Interesseret i flere nyheder og mere inspiration fra HumanTrust?
Klik her og vælg selv de emner, som interesserer og optager dig.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
HumanTrust A/S

Bredskifte Allé 5, st. tv.
8210 Aarhus V
Danmark
HumanTrust A/S

Send til en kollega

0.176