Brems uenighederne
Som malermester kan du hverken stikke hovedet i busken eller fyre nogen, hvis der er konflikter på arbejdspladsen. Det er som regel relationer, der skal bestå. Derfor skal uenighed bremses i at blive til en konflikt, lyder det fra erhvervspsykolog og partner i HumanAct Søren Braskov.
Fokusér på opgaven. Lav klare aftaler. Udnyt jeres forskelligheder. Evaluer samarbejdet. Tal sammen. Det er de fem råd konsulentbureaut HumanAct – der arbejder med konfliktløsning, lederudvikling og det psykiske arbejdsmiljø i alle slags virksomheder inklusive håndværksvirksomheder – giver, for at du som arbejdsgiver kan bremse uenighederne før de udvikler sig til en konflikt.
- Uanset hvilken virksomhed, du har, har konflikt-eskaleringen det samme liv. Der er forskellige opfattelser af en opgave eller en situation, nogen synes noget om de andre, og der kan være et aggressivt udfald. Det kan godt være, at man tror den anden forstår, hvad du mener, men sådan hænger det sjældent sammen. Og det kan være ødelæggende for en virksomhed, et parforhold, to ejerledere, to medarbejdere eller forskellige personalegrupper, siger erhvervspsykolog og partner i HumanAct Søren Braskov.
- Der er altid potentiale for konflikter, når der er mennesker til stede – og konflikter bevæger sig hele tiden mellem at være konstruktive og destruktive.
Som arbejdsgiver er det afgørende at have forståelse for, at der hele tiden kan opstå konflikter.
Læs artiklen Brems uenighederne