SYSTRA bidrager til værksted til førerløse S-tog i Vinge
SYSTRA Danmark skal som underrådgiver til Artelia bidrage med ekspertise inden for alle aspekter af baneteknik, når et af Danmarks større infrastrukturprojekter tager form i Vinge ved Frederikssund.
MT Højgaard Danmark har vundet DSB’s udbud om opførelsen af et nyt værksted inkl. depotområde for førerløse S-tog. SYSTRA indgår i et stærkt partnerskab sammen med MT Højgaard Danmark (totalentreprenør), Artelia, Holm & Grut arkitekter, M.J. Eriksson, Siemens og Thing Brandt Landskab.
Projektet forløber i to hovedfaser og SYSTRA er med fra start til slut:
- 2025-2028: Projekteringsfasen, hvor alle parter samarbejder tæt
- 2028-2031: Selve byggeriet gennemføres frem mod færdiggørelse
Det nye værkstedsområde omfatter:
- En 25.000 kvm stor værkstedshal til vedligehold og drift af førerløse S-tog
- Ca. 14 km spor etableret med kørestrøm
- 2 tilslutningsspor til hovedspor inkl. underføring under kommende motorvej
- Omfattende anlægsarbejder
Projektet placeres i den nordlige del af Vinge, øst for den kommende motorvej med sammenhæng til S-togsnettet og Vinge Station.
SYSTRAs rolle
SYSTRA bidrager med rådgivning og detailprojektering inden for banetekniske og infrastrukturelle løsninger, der understøtter DSBs ambitioner om bæredygtig og effektiv togdrift med et særligt fokus på førerløse systemer. Ydelserne omfatter bl.a. sporprojektering, potentialudligning, lokalt sikringsanlæg samt myndighedsbehandling m.m.
- Vi ser frem til et tæt samarbejde med DSB, MT Højgaard Danmark, Artelia og vores øvrige partnere i Vingeprojektet. Samtidig arbejder SYSTRA, i joint venture med COWI og Parsons, på at forberede den fulde automatisering af S-togsnettet til førerløse S-tog. Derfor glæder det mig også, at vi nu får mulighed for at bidrage til udviklingen af det nye værksted, som kommer til at spille en central rolle for netop disse førerløse S-tog. - Fortæller Eva Rindom, Adm. direktør i SYSTRA Danmark.
Projektet opføres på et 300.000 kvm stort område og forventes færdigt i 2031.