Storytelling giver fornyet interesse for Vakuumplan
Ingemann Maskinfabrik har for mange år siden udviklet deres egen version af Vakuumplan, som bruges flittigt til at holde emner fast, når de bearbejdes ved fræsning. Maskinfabrikken i udkanten af Roskilde vidste, at mange andre maskinfabrikker også kunne få glæde af værktøjet. Der skulle skabes synlighed og interesse – og det kom Grønbech PR og HR til at stå for. Samarbejdet om kampagnen og storytelling i øvrigt har givet Ingemann Maskinfabrik kontakt med flere nye kunder og en mere kontinuerlig tilstedeværelse online og på sociale medier.
Ingemann Maskinfabrik nær Roskilde er en højt specialiseret virksomhed, som siden 1975 har bearbejdet emner i mange forskellige materiale f.eks. aluminium, rustfrit stål, metal, kobber, plast osv. med høj nøjagtighed. Virksomheden assisterer også andre virksomheder med produktudvikling, produktoptimering og fremstilling af prototyper.
Gennem årene har Ingemann Maskinfabrik også udviklet nogle ret unikke værktøjer – i første omgang til eget brug – et af disse er det såkaldte Vakuumplan.
Et genialt værktøj fik fornyet opmærksomhed
I mange år har Ingemann Maskinfabrik selv produceret og brugt Vakuumplan i bearbejdning af fræste emner. Vakuumplanet suger emnerne fast, så de ikke bevæger sig under bearbejdningen. Den modulære opbygning betyder, at opstilling er meget fleksibel. Desuden kan omstilling og emneskift gøres meget nemt og hurtigt.
”Vi har altid selv været glade for at bruge Vakuumplaner. Vi har solgt det til enkelte andre maskinfabrikker gennem årene, men vi ville gerne nå bredere ud, så flere kan få glæde af alle de fordele, et Vakuumplan giver. Vi har bare ikke selv haft meget held med at få skabt synlighed for det,” siger Bo Ingemann og fortsætter:
”Derfor begyndte vi at søge efter et PR-bureau. Ikke pistolsælgere, men et bureau, som havde de samme værdier som os – og her var Grønbech det helt rigtige match.”
Kampagne skabte kontakt til nye kunder
I samarbejdet med Ingemann Maskinfabrik har Grønbech udarbejdet en større Vakuumplan-kampagne med både film, billeder, indhold på hjemmesiden, pressearbejde og opslag til sociale medier.
”Siden vi begyndte at samarbejde med Grønbech, har vi fået flere henvendelser fra potentielle kunder til Vakuumplanet. De siger, de har set det på nettet og er interesserede i at høre mere,” siger Bo Ingemann og tilføjer:
”I samtalen med kunderne har vi også kunne bruge de film og billeder, som vi fik lavet som en del af promoveringen af Vakuumplan. Materialet hjælper os med at forklare, hvordan et Vakuumplan ser ud, og hvordan det fungerer.”
Boost til sociale medier
Som hos mange andre små og mellemstore specialistvirksomheder var arbejdet med de sociale medier ikke en høj prioritet hos Ingemann Maskinfabrik.
Virksomheden havde godt nok haft profiler på LinkedIn og Facebook i nogle år, men der blev sjældent lagt nyt indhold op på profilerne.
”Da vi begyndte samarbejdet med Grønbech, havde Facebook-profilen nærmest ikke nogen følgere, mens det så lidt bedre ud på LinkedIn. Antallet af følgere og niveauet af engagement er eksploderet på Facebook-profilen, siden samarbejdet begyndte. Der er også sket en god vækst på LinkedIn,” siger Bo Ingemann og tilføjer:
”Vi har ikke tiden til at lave indhold og vedligeholde profilerne på Facebook og LinkedIn, derfor er vi glade for at få hjælp af Grønbech. De sørger for, at der løbende bliver lavet nyt indhold til profilerne, og de tager sig af alt det praktiske med at lægge det op og svare på kommentarer.”
Nemt samarbejde
”Når vi får tekster, billeder og film til godkendelse, tager vi bare et hurtigt opkald med Grønbech omkring eventuelle ændringer, og så klarer de resten. Samarbejdet er bare nemt og giver os tid til at fokusere på det, vi er gode til,” siger Bo Ingemann.