23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Det skal være UDEN filt...

Bygherrens ønske om at spare filten væk er i dag desværre mere reglen end undtagelsen. Men nogle malermestre siger nej til ønsket.

Der er mange måder at sige det på, når det handler om et udbredt ønske hos dem, der beskriver malearbejdet, nemlig ønsket om at spare filten væk. Men for malermester Henrik Biehl, malerfirmaet Klit Christensen ApS, er det ikke så svært. Han siger hellere nej til opgaven, hvis han ikke føler, han kan stå inde for kvaliteten.
 
- Jeg er for længst holdt op med at have pengene med hjem­mefra, når jeg går på arbejde. Og hvis kunden ønsker det uden filt, siger jeg hellere nej. Hvis jeg fornemmer, at jeg ikke kan leve op til de forventninger, kunden har til den færdige overflade, er det bedre at lade andre om arbejdet.
 
- Du bruger oceaner af tid på at arbejde, og hvis du ikke har indkalkuleret det i din pris, taber du penge på arbejdet. Det er jeg ikke meget for, siger han og håber, at bygherrerne på et tidspunkt vågner op og begynder at efterspørge malearbejde af en ordentlig kvalitet.

- Og så kunne en del af løsningen være, at mine kollegaer begyndte at tage deres fag alvorligt og ikke lader sig presse til dårligt arbejde. Der er for mange, der er parate til at sige ja, hvis du siger nej.
 
Malermester Jesper Bloch, malerfirmaet af samme navn, er absolut heller ikke begejstret over den udbredte tendens med at fravælge filt. Han har faste kunder, som efterspørger vægge uden filt, og hvor han uden problemer accepterer konditionerne.
 
- Men det er også kunder, som altid har fået arbejdet uden filt. De ved, hvad de får, og jeg ved, hvad de forventer. Forventningerne er altså afstemt på forhånd.
 
Når kunden forventer en topmodel
Og netop afstemning af forventninger er problemet, forklarer Lars Matthiesen, Dit Sønderjyske Malerfirma. Han delte et opslag på Facebook, hvor en større kunde havde skrevet, at firmaet var fravalgt til en opgave, da de var for dyre i og med, at Dit Sønderjyske Malerfirma kun havde givet pris inklusive filt.
 
- Problemet er jo, at kunden forventer en overflade, der ser ud som om, der er sat filt op. Men vi bruger så utrolig meget ekstra tid på at få et ordentligt resultat. Og vi ender ofte med at sætte penge til på de opgaver.
 
-  Vi undgår helst opgaver, hvor beskrivelsen lyder på en plet­spartling og to gange fuldspartling uden filt, men har også en størrelse, så vi ikke altid bare kan sige nej. Men nu havde vi andre opgaver, så vi tillod os bevidst at medregne filt. Og fik jo også at vide, at vi var for dyre.
 
Lars Matthisen fortæller, at firmaet for et stykke tid siden ar­bejdede på et lejlighedsbyggeri, hvor de øverste lejligheder blev solgt som penthouselejligheder. Og han forstår simpelthen ikke udbudsmaterialet, for hvad lægger en køber i ordet penthouse?
 
- Du forventer selvfølgelig en ordentlig og lækker kvalitet. At der er kælet for detaljerne. Og så får du noget, der ligner alt det andet og i tilgift et lysindfald i lejlighederne, der afslører alt. Heldigvis havde vi garderet os i vores tilbud, så vi tabte ikke penge på opgaven.
 
Ekstra finish med i prisen
Der er dem, der taber penge på opgaver som ikke inkluderer filt, og så er der dem, der indkalkulerer betaling for den ekstra finish som arbejdet kræver, når det skal være uden filt, i deres tilbud. Lars Fauerholdt Jensen, Anton Lassens Eftf. A/S, hører til de sidste. Han forklarer, at kunderne sommetider undrer sig over, at arbejdet ikke er billigere nu, hvor filten er sparet væk.
 
- Men vi indkalkulerer ekstra til finish i vores tilbud. For der er ekstra finish på arbejdet, når der ikke er filt. Og jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår de kollegaer, der sælger arbejdet billigere uden filt, for arbejdet er stort set det samme, ja større, når der ikke er filt med.
 
Samme opfattelse har Jesper Bloch; kvadratmeter-prisen er næsten identisk om det er med eller uden filt:
 
- For når det kommer til stykket, er der så meget ekstraarbejde, når vi arbejder uden opsætning af filt, så det kommer nok ud på et i sidste ende.
 
Mangler prisnummer og behandlingsbeskrivelse
Også Malerfirmaet Tipsmark og Kildahl ApS, medregner en pris, der indeholder en klargøring inden slutmaling. For ellers når du ikke i mål med opgaven, fastslår malermester Bjarne Kildahl.
 
- Vi indkalkulerer pletspartling og pletmaling inden slutmaling. Og vi afsætter også tid til svendene, så de har tid til at gen­nemgå arbejdet en ekstra gang eller to. Der er simpelthen flere omkostninger uden filt, og hvis kunden ikke vil acceptere det, må de gå til en af vores kollegaer.
 
Han efterlyser en MBA-behandling og et prislistenummer på en behandling; spartling til slutmaling. Med en behandlings­beskrivelse i hånden vil det også være lettere at forklare kunden, hvad de forskellige behandlinger dækker over.
 
- Vi skal have en behandling, der hedder noget i stil med to gange plet, to gange fuldspartling, slibning, grunding med spe­cialgrunder og to gange slutmaling. Og meget gerne med en klargøring/pletspartlig samt en pletmaling inden slutmaling. Med et MBA-behandlings- og prislistenummer er der heller ikke så meget at diskutere, når det kommer til prisen, mener Bjarne Kildahl.
 
Affaldssortering gør det ikke alene. Miljøkravene til byggeriet bliver skærpet de kommende år. Foto Brian Rasmussen

Danske Malermestre
Islands Brygge 26, 5.
2300 København S
Københavns Kommune
Danmark
CVR nummer: DK61834710

Kontaktperson

Annika Ipsen
Kommunikationsansvarlig
+45 61779770 aip@malermestre.dk

Send til en kollega

0.063