Hansgrohe er på vej mod klimaneutralitet
Hansgrohe gør status på sin ambitiøse bæredygtighedsstrategi på World Water Day. Armatur- og brusespecialisten med hovedkontor i Tyskland har allerede nået nogle af sine milepæle i 2021 og ser frem mod 2022.
Hansgrohe gør status over sin bæredygtighedsstrategi på World Water Day 2022. I begyndelsen af året gik alle virksomhedens afdelinger globalt over til grøn energi, og den elektriske energiforsyning er udelukkende baseret på grøn strøm. Dette muliggør årlige besparelser på over 26.000 ton CO2.
På de tyske fabrikker samt i Wasselonne, Frankrig, og i Shanghai, Kina, har supplerende energieffektivitetsanalyser identificeret yderligere potentiale for at spare endnu mere el med f.eks. solcelleanlæg. I Shanghai er varmesystemet til galvaniseringsprocessen allerede baseret på varmepumpeteknologi. Alle internationale produktionsanlæg har derudover sat deres egne bæredygtighedsmål for vand, affald og energi.
Ambitiøse klimamål for 2022
Inden udgangen af 2022 vil alle globale afdelinger hos Hansgrohe have skiftet til grøn strøm og have opnået klimaneutralitet med hensyn til direkte udledninger og energiforbrug. Alle afdelingernes udledninger opgøres lokalt i den pågældende afdeling og gøres transparente for hele Hansgrohe-koncernen som en del af Corporate Carbon Footprint-projektet.
Derudover forventer Hansgrohe, at alle A-leverandører i fremtiden underskriver en Green Company Agreement - en forpligtelse til at overholde miljøledelseskravene. Forskningen i alternative, mere miljøvenlige materialer til produkter er også i fuld gang. Til dette formål arbejder Hansgrohe intensivt med sin samarbejdspartner Materialscout.
Hansgrohe støtter Parisaftalens målsætning om at begrænse den globale temperaturstigning til 1,5 grader. "Vores plan er skridt for skridt at nedbringe udledningen af CO2 i virksomheden," siger Steffen Erath, Head of Innovation & Sustainability hos Hansgrohe. "Denne proces er dyr og kræver en stor indsats, men at kompensere for klimaskader ville sandsynligvis koste os mere." Derfor er Hansgrohes strategi: Reduktion frem for kompensation.
Beskyttelse af vand som en værdifuld ressource
Et andet fokus hos Hansgrohe er vand. "For os er vand lig med liv. Det er vores passion," siger CEO Hans Juergen Kalmbach. I dag har Hansgrohe allerede brusere i sortimentet, der bruger op til 60 % mindre vand end konventionelle produkter – med samme bruseoplevelse. Hele produktporteføljen vil blive konverteret til vand- og energibesparende produkter.
Hansgrohes fremtidige fokus i forhold til cirkulær økonomi spiller også en stor rolle i virksomhedens bæredygtighedsstrategi. Tanken bag dette er at bevare naturressourcerne ved at oparbejde ressourcer, der har været brugt én gang, og gøre dem tilgængelige igen som produktionsmaterialer. Fabrikkerne er allerede i gang med at omsmelte varer med produktionsfejl for at kunne bruge disse råvarer på ny.
Hansgrohe er "i kontakt med vores planet"
Med holdningen "In Touch with our Planet" er Hansgrohe engageret i sit sociale ansvar både nu og i fremtiden: For vandet, for klimaet, for kredsløbet. Fra nu af vil denne holdning blive formidlet af et symbol, som Hansgrohe vil bruge i sin bæredygtighedskommunikation: En dråbe vand stiliseret som et fingeraftryk. "Alt i alt ser vi ikke bæredygtighed som en spurt, men mere som et ekstremt maraton, der vil forbedre vores vilkår til en værdiskabende og økonomisk succesfuld fremtid," siger Hans Juergen Kalmbach.
Se mere om den vandbesparende EcoSmart-teknologi eller hansgrohes vandspareberegner.