23948sdkhjf
Del siden
Annonce

På sporet af nye S-togsstationer - Steni giver effekt

Fremtidens S-togsstation. Under det navn er DSB Ejendomme ved at udvikle og forvandle stationerne i hovedstadsområdet, så de lever op til nutidens krav fra passagererne og fra DSB S-tog.

DSB var klar over, at de havde brug for en ny løsning. Mange af deres stationer var udsat for graffiti,slag,stød og general hård behandling.
Søren Birch ved hvilken behandling S-togsstationerne kommer ud for. Han har bl.a. arbejdet på sagen med Hundige station, da han var arkitekt hos Public Arkitekter, nuværende Gottlieb Paludan Architects. Og her har DSB fået et flot resultat.

- I projektfasen fik vi lavet en mock-up hos Steni. Vi gav en rigtig hård behandling og oversprøjtede den bl.a. med graffiti, sådan som det kan ske i virkeligheden. Derefter sendte vi den til afrensning internt i DSB. Nogen tid efter kom den tilbage, helt afrenset og med en klar anbefaling fra DSB's anti-graffitihold. Det havde vist sig, at graffitien kunne renses af Steni-pladen med knofedt og almindelige miljøvenlige afrensningsmidler. Den slags gør selvfølgelig indtryk, for DSB's folk er nok nogle af de mest erfarne inden for graffiti-afrensning og der skal meget til at imponere dem, siger Søren Birch.

Steni pladerne lever altså op til de barske vedligeholdelseskrav, og samtidig er de stærke nok til at klare alle former for slag. Det er afgørende på en travl S-togstation som Hundige.

Farver og signaler
DSB ønsker overordnet, at stationerne skal tiltrække flere passagerer. Det gør man bl.a. ved at give stationerne et tidstypisk udtryk af storbyarkitektur med farver og glans. Her er Steni valgt til de 3 trapperum på Hundige station, hvor man beklæder de omgivende vægge, elevatortårnene og trappebrystningerne med Steniplader i klare, kraftige røde, gule og grønne farver.

- Stationerne skal understøtte DSB's image ved at få et moderne akitekturudtryk og samtidig sende et signal om DSB som grøn virksomhed - både når vi vælger materialer fra en energirigtig produktion, samt når rengøringen kan ske uden opløsningsmidler, siger Søren Birch.

På Hundige Station har man udover hvid valgt rød, gul og grøn i kraftige signalfarver, der alle er i højglans. Montagen sker med montagesystemet FS400, der klæbes på lister. I Hvidovre er pladerne i fire forskellige grønne højglans nuancer, og her anvendes ligeledes FS400 montagesystem fra Steni. Pladerne på Hovedbanegården er grå og grøn i silke mat, og de er klæbet på gibs med Stenis montagesystem IS400, som giver enkel montage ved hjælp af montagelim

Projekt fakta:
Bygherre: DSB
Arkitekt: Public Arkitekter, nuværende Gottlieb Paludan Architects
Hovedbanegården,
Hundige og
Hvidovre S-togsstation mm.

Læs mere om Steni på vores hjemmeside.

Steni Danmark A/S
Bækkeskovvej 5
2665 Vallensbæk
Vallensbæk Kommune
Danmark
CVR nummer: DK78508019
P nummer: 1002553042

Send til en kollega

0.062