23948sdkhjf

Skyhøje energipriser presser landets frostrumslagre

| Medlemsnyhed | Indrykket af Dan-doors a-s

De galopperende energipriser får virksomheder med køle- og frostrumslagre til at afsøge markedet for portløsninger, der kan holde energiforbruget i bund.

Allerede for nogle år siden gik DAN-doors i gang med at udvikle en ny højisoleret High Speed port, som er specifikt designet til at reducere energiforbruget uden at gå på kompromis med effektiviteten og logistikken. Efter en lang udviklingsproces efterfulgt af omfattende tests i forskellige miljøer, er porten nu færdigudviklet og klar til salg - på et tidspunkt, hvor efterspørgslen på portløsninger med energibesparende egenskaber er større end nogensinde før.

Den nye port er udviklet med særligt fokus på at minimere energitabet i frostrum. Den erstatter dens forgænger med 25 procent bedre isolering og en række andre features, der forbedrer potentialet for spare energi, sikre optimal logistik og minimere udgifter til vedligeholdelse.

- Porten er udviklet til frostrum med fokus på både isolering og flow i logistikken, forklarer Per Pedersen, som er salgschef ved DAN-doors.

Trafikken i frostlagre er kendetegnet ved store temperaturforskelle mellem selve lageret, hvor temperaturen kan ligge mellem minus 25° og minus 45°, og forsendelsen, hvor temperaturen ligger mellem 10° og 15°. Det stiller høje krav til portens materialer og konstruktion, denne port er skabt til formålet, både hvad angår isoleringsegenskaber og åbne- og lukkehastigheder.

Porten har en åbnehastighed på op til 2 meter per sekund og en lukkehastighed på 0,5 meter per sekund. Det er derfor en port, som minimerer den tid, den står åben i forhold til traditionelle skydeporte, og frostlagrene reducerer både energitabet og skaber samtidig rigtig gode forhold for logistikken og de gaffeltruck, som kører ud og ind ad fryselageret. Porten åbner automatisk, når trucken nærmer sig og lukker hurtigt igen, og gaffeltrucken slipper for at vente på en langsom skydeport, som typisk har en åbningscyklus på op til 25 sekunder.

- Her er der store besparelser at hente på energiomkostningerne, samtidig med at man slipper for en masse ventetid ved portene. Man får simpelthen et optimalt vareflow, siger Per Pedersen.

Energiregning presser på

Den ny High Speed port vækker i øjeblikket særlig interesse på markedet, fordi stort set alle virksomheder mærker de stigende energipriser.

- Anskaffelsesomkostningerne er en smule højere end den traditionelle skydeport, men den vinder på hastigheden og på at være godt isoleret. Så det er for vores kunder et spørgsmål om, hvor hurtigt pengene kommer hjem igen i energiregnskabet, forklarer salgschefen.

For et voksende antal virksomheder ender overvejelserne med, at de vælger den isolerede High Speed port som alternativ til skydeporte, som er tunge og langsomme, eller ikke-isolerede rulleporte, som kræver en ekstra investering i natskydeport.

Robust og fleksibel port uden nedetid

Hvor der er trafik med truck, er der risiko for påkørsler. Et andet fokuspunkt i udvikling af den nye High Speed port var, at den skulle være ekstremt robust og kunne tåle daglige påkørsler uden at gå i stykker. Porten er bygget op med et patenteret lamelsystem, som består af en 100 mm tyk thermodug , der kan tåle hård kollisioner og hårdhændet behandling uden at gå i stykker. Ved påkørsler skubbes dugen ud af karmbenene, så ingen kommer til skade, og den skubbes hurtigt og nemt tilbage, så porten igen kan køre, som den skal. Skulle den blive udsat for en særlig voldsom påkørsel og få en skade, er det patenterede lamelsystem så fleksibelt, at lamellerne hurtigt, nemt og billigt kan udskiftes enkeltvist, så kunden ikke vil opleve nedetid.

Du kan læse mere om den nye port  AVR1001F  på DAN-doors' hjemmeside under High Speed porte.

Har du spørgsmål?

Ring til os på 87 93 87 00 eller send os en mail på dd@dan-doors.dk

 

 


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Dan-doors a-s

Industrivej 19
8660 Skanderborg
Danmark
Dan-doors a-s

Send til en kollega

0.125