23948sdkhjf

Udvidelse af den københavnske metro til sydhavnen

| Medlemsnyhed | Indrykket af PERI Danmark

Arbejdet med udvidelsen af den københavnske metro til Sydhavnen er i fuld gang, og der anlægges i øjeblikket blandt andet fem nye metrostationer.

I 2024 bliver Københavns Metro yderligere udvidet, når der bliver tilføjet 4,5 kilometer med fem stop i Sydhavn, så området, der er i rivende udvikling, og de mange beboere forbindes til resten af metronettet. På hvert af de fem stop (Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads og Ny Ellebjerg) skal der naturligvis anlægges underjordiske stationer. PERI Danmarks forskallings- og stilladsløsninger og omfattende tekniske viden er en vigtig bestanddel af arbejdet.

En fundamental komponent i etableringen af de underjordiske stationer er betonvæggene. Til at varetage den komplekse understøttelse af arbejdet med in-situ støbningen har entreprenøren valgt PERI Danmark. Forskallings- og stilladsleverandøren med hovedkontor i Greve har således leveret hele 12.000 m2 vægforskalling, 1.100 tons stillads og 10 designingeniører til at stå for den komplekse planlægning. Alt i alt er det blevet til mere end 4.000 tons leveret PERI-materiel.

Komplekst forløb i et urbant miljø giver udfordringer
Udførelsen af ethvert underjordisk byggeri med en stram tidsplan og under hensyntagen til de tætbeboede omgivelser giver nogle åbenlyse udfordringer. Læg så dertil, at der sideløbende skal bores en tunnel længere nede og så begynder kompleksiteten at blive åbenbar. Derfor har entreprenøren været nødt til at sætte stor lid til de tekniske løsninger og ikke mindst den forudgående rådgivning fra materielleverandører som PERI.

- Vi valgte PERI som leverandør primært på grund af deres innovative produkter, der kunne bidrage til at løse de tekniske udfordringer, vi stod overfor. Et godt eksempel er deres MX formankre, der gør det muligt at montere forskallingen med adgang fra kun én side. Desuden formåede PERIs teknikere at udarbejde en løsning, der imødekom projektets kompleksitet, herunder den logistiske håndtering af den meget store mængde materiel, som besværliggøres af byggepladsernes placering i bynære miljøer med begrænset plads til opbevaring og montering, fortæller entreprenørens forskallingskoordinator.

Et avanceret puslespil
Og netop monteringen af materiellet har været en udfordring. Grundet den komplekse og stramme konstruktionsplan har boringen af tunnelen og forskallingen af stationerne skullet foregå parallelt og i nogle tilfælde med meget begrænset plads. Det har haft den konsekvens, at PERIs materialer så vidt muligt er samlet oppe på jorden og derefter hejst ned:

- Dette projekt har i nogle tilfælde været et avanceret puslespil. Nogle af elementerne til f.eks. platformvæggene kunne først sættes op efter tunnelboremaskinen havde passeret, hvilket betød, at der på det tidspunkt var begrænsede løftemuligheder, siger Alexander Hansen, projektleder hos PERI Danmark, og fortsætter:

- Den store mængde af materiel på over 4.000 tons samt antallet af forskellige forskallings-, understøtnings- og stilladsprodukter, der har været involveret, har også givet nogle logistiske hovedbrud, men takket være det gode samarbejde med entreprenøren har vi formået at løse det meget tilfredsstillende.

Medlemsnyhed

Indrykket af
PERI Danmark

Greve Main 26
2670 Greve
Danmark
PERI Danmark

Billeder & videoer

PERI leverer til SydhavnsmetroenPERI leverer til SydhavnsmetroenPERI leverer til SydhavnsmetroenPERI leverer til SydhavnsmetroenPERI leverer til SydhavnsmetroenPERI leverer til Sydhavnsmetroen

Send til en kollega

0.14