23948sdkhjf

Utraditionel branding af virksomheder

| Medlemsnyhed | Indrykket af AfterDark

Når der tænkes på branding, ledes tankerne typisk hen på reklame, bannere, tv mv. men lys kan ligeledes anvendes som et stærkt branding element, og det er virkningsfuldt.

Lyset som tiltrækning har til alle tider haft sin kraft, men at lyssætte et firma eller et kontor med arkitektonisk lys er nyt i Danmark. Rigtig mange virksomhedsfacader ligger ubemærket hen, når det bliver skumringstid eller mørkt. Afhængig af årstiden, er det mørkt op til 2/3 af døgnet, og virksomheden får ingen attention i byrummet. Det kan koste dyrt. Bannere, tv reklamer mv. er en flygtig investering, men en designmæssig eller stemningsskabende facadebelysning er permanent.

Facadelys giver mange muligheder
Med facade- og udendørsbelysning ligger der mange muligheder afhængig af, hvilken profilering der stiles efter. Virksomheden har måske en gammel majestætisk bygning, som kan understøtte deres brand, eller i den anden ende af skalaen, en topmoderne virksomhedsbygning, der arkitektonisk skiller sig ud.

Med den rette lyssætning, kan belysning bjergtage folk og bidrage til at skabe en helt unik branding. Samtidig er der gode muligheder inden for energirigtig belysning med LED lys og styring, der sikrer, at lyset doseres i rette mængde over aftenen. Der er nemlig ikke brug for samme intense lysniveau i skumringstiden, som når det er helt mørkt.

Kampen om medarbejderne
En stærk branding og en synlighed er værdifuld af flere årsager, men bl.a. for at tiltrække medarbejdere. Med de ”små” årgange, som kun lige er begyndt, bliver der brug for nye virkemidler til at skabe attention omkring virksomhederne, og lys er en oplagt mulighed. Med arkitektonisk lysdesign kan virksomheden inden en jobsamtale skabe awarenes og tiltrække de rigtige kandidater.
Generation Z forudses at være meget anderledes i sine bevæggrunde for søgning til virksomhederne. De skal kunne ”identificere” sig med deres arbejdsplads, på en anden måde end vi har set tidligere. Det at kunne føle sig stolt over sin virksomhed og være en del af en virksomhed, som andre kender, betyder noget.

After Dark Lysdesign
After Dark Lysdesign er en af de virksomheder, som tilbyder rådgivning omkring arkitektonisk lysdesign, inde som ude, og som kan designe og koordinere lyssætning. Morten Buss Andersen, som er founder og indehaver af After Dark Lysdesign udtaler: ”Jeg har i mange år arbejdet med lys som lysberegner og elektriker, og har nu med After Dark Lysdesign lagt en yderligere dimension på – arkitektonisk lysdesign. Jeg kan tilbyde viden på det designmæssige og tekniske niveau samt rådgive om og skitsere de arkitektoniske muligheder, der er for at brande virksomheden.”

Se også:

Memphis Mansion – Elvis Museet blev iklædt arkitektonisk facadelys:
https://www.afterdark.dk/memphis-mansion-case.

Randers Realskole var en anden showcase inden for arkitektonisk lysdesign:
https://www.afterdark.dk/randers-realskole-case

Medlemsnyhed

Indrykket af
AfterDark

Okapivej 57
8960 Randers SØ
Danmark
AfterDark

Billeder & videoer

Randers Real Skole AfterDark - Lysdesign IndgangspartiAfterDark - Lysdesign Memphis Mansion Randers Elvis Museum Graceland RandersAfterDark - Lysdesign Memphis Mansion Randers Elvis Museum Graceland RandersAfterDark - Lysdesign Copenhagen Light Festival København hovedbanegård

Send til en kollega

0.141