23948sdkhjf

FAKRO og konkurrencen

| Medlemsnyhed | Indrykket af FAKRO Danmark A/S

Gennem årene har konkurrencen ændret sig på det danske marked for ovenlysvinduer.

Vi har i den anledning spurgt direktøren for verdens anden største leverandør af ovenlysvinduer, Jon Tougaard, om hans syn på situationen.

"Da vi etablerede selskabet i Herning tilbage i 2013, da var vi godt klar over, at vi rodede i en myretue. At det så skulle kommer dertil, at de største på markedet skulle vælge at lave et samarbejde om distribution af ovenlys i Danmark for at køre os ud i glemsel, den havde jeg nok ikke lige set komme," smiler Jon Tougaard.

Han henviser til Dolle Nordics beslutning om at markedsføre VKR Gruppens budgetprodukter i Danmark i to brands som et alternativ til bl.a. FAKRO og SKYLITE via eksterne webshops og egen salgskanal (webshop).

"FAKRO har fra starten været rettet mod Velux, som det stærke og gunstige alternativ, der kan tilbydes næsten 1:1 i forhold til versioner, størrelser, ekstraudstyr osv. SKYLITE derimod er forbeholdt de kunder, der ikke interesserer sig for hverken Velux eller FAKRO mærkerne, men blot ønsker et godt og enkelt ovenlysvindue til en ekstraskarp pris."

"Desuden har begge vore brands været rettet mod de udfordrer, der gennem årene har været på markedet. I foråret forsvandt irske Keylite fra hylderne hos Komproment og over sommeren har Dolle udfaset produkterne fra VKR for så at fjerne dem helt på deres website.  Det er trist, at det faktisk kun er os og Velux, der kæmper om kunderne i skråtags-segmenterne nu og at konkurrencen er skrumpet gevaldigt ind i 2020," forklarer Jon Tougaard.

Han tror dog ikke, at mærkernes forsvinden fra Danmark har med Covid-19 epidemien at gøre.

"Nej, jeg ser ikke pandemien som udslagsgivende for den udvikling. Faktisk er byggematerialebranchen i Danmark (endnu) ikke ramt af verdenskrisen og efterspørgslen efter ovenlys og øvrige produkter har været stabil høj hele året. Jeg tror i stedet, at det drejer sig om det faktum, at kunderne ikke går på kompromis med hvad de vælger at sætte i deres tag og derfor vælger de de kendte mærker som Velux og FAKRO," fortæller han.

"Vi kæmper alle hårdt for at vinde og vi har erfaret, at har du fokus på alt muligt andet end ovenlys, så kan du ikke hamle om mod de to store i markedet. Det kræver et skarpt fokus, dét faktum at vi ikke skal andet end at sælge ovenlysvinduer fra morgen til aften, det betyder, at vi har en chance her i Danmark," slutter Jon Tougaard.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
FAKRO Danmark A/S

Bredgade 45
7400 Herning
Danmark
FAKRO Danmark A/S

Send til en kollega

0.172