23948sdkhjf

Bilens oprindelse og historie

| Medlemsnyhed | Indrykket af Annoncørbetalt indhold

Bilen har efterhånden mange år på bagen, og har med tiden gennemgået en rivende udvikling fra den første automobil til nu.

I dag er vi så afhængige af biler, der skal fragte enten os mennesker eller vores gods fra A til B, at vi ikke kunne forestille os en verden uden. Alting bliver bare lidt nemmere og går hurtigere, når man har en bil. Og det var også filosofien og tankegangen bag opfindelsen dengang. Effektiviteten og komforten var i højsædet, da man eksperimenterede med de såkaldte automobiler.

Den første automobil
Det har været svært helt at fastslå, hvornår og hvem der stod bag verdens første bil. Dette skyldes, at der i tidens løb har været mange bud på køretøjer, der kunne kategoriseres som automobiler. Der har været mange bud på, hvordan et køretøj skulle få energi til at bevæge sig uden hjælp fra heste eller andre dyr. Der findes fortællinger allerede tilbage fra 1600-tallet om transportmidler i Kina, der blev drevet med vind og sejl. Disse køretøjer kunne køre med en fart op til 30 kilometer i timen og have op til 28 personer med. Men spørgsmålet er måske, om der i virkeligheden her var tale om en båd på land? Dette kan muligvis være en af argumenterne for, hvorfor den aldrig er blevet anerkendt som verdens første bil.

For at finde frem til verdens første automobil, skal man gå små tre hundrede år frem, hvor den tyske ingeniør Karl Benz patenterede en bil i 1885. Denne var udelukkende designet til at transportere mennesker, og blev derfor anerkendt som verdens første personbil. Den er kendt under navnet Benz Patent Motorwagen.

Energi til motoren
For at et sådant køretøj skulle kunne drives fremad, skulle der skabes en form for energi til motoren. På dette tidspunkt var dampmaskinen og dens damp allerede et velkendt og meget brugt fænomen blandt andet i forbindelse med damplokomotivet. Bilen blev drevet af en to-takts forbrændingsmotor, som fik energi til fremdrift fra damp. Der blev også eksperimenteret med andre energikilder såsom krudt, olie og hydrogen samt elektricitet, som rent faktisk fra det mest foretrukne i slutningen af 1800-tallet, fordi man mente, at det var lettere at manøvrere med og generelt mere komfortabelt.

I 1883 grundlagde Karl Benz fabrikken Benz & Cie i Mannheim, hvor der sidenhen blev produceret flere eksemplarer af den patenterede automobil. Der blev altså nu skabt kopier, hvilket førhen havde været umuligt for ingeniørerne. De kunne kun skabe enkelte eksemplarer i forbindelse med udforskningen af teknologien.

Benz Patent Motorwagen
Der er naturligvis sket en meget stor udvikling både med teknologien og designet siden den første automobil. Karl Benzs bud på et køretøj havde eksempelvis kun tre hjul, hvor man i dag kører med fire hjul. Derudover var der ikke noget tag, så hvis det regnede sad man under åben himmel uden ly for regnen. Taler man hestekræfter, var det små 0,75, hvilket er intet at sammenligne med nutidens biler, der snildt kan ramme 300 hestekræfter og derover.

I 1875, nogle år før Benz Patent Motorwagen kom til verdenen, blev der afholdt en konkurrence i Wisconsin, USA, med det formål at opfordre til udviklingen af køretøjer. Man ønskede at skifte de køretøjer ud, som var drevet af heste eller andre dyr. For at vinde skulle maskinen kunne køre 320 kilometer med en gennemsnitshastighed på minimum otte kilometer i timen. Den heldige vinder af konkurrencen havde skabt et køretøj, der kunne køre med en gennemsnitshastighed på ti kilometer i timen. Disse køretøjer var ønskelige og kærkomne, fordi de var langt mere effektive end hestevogne og andre transportmidler, som krævede kræfter fra dyr.

Henry Ford
En yderst velkendt mand ved navn Henry Ford var skaberen af industriens samlebånd og senere hen bilmærket Ford. Henry Ford grundlagde bilfabrikken Ford Motor Company Inc., hvor samlebåndet og masseproduktionen fandt sted. Her designede han den velrenommerede bil Model T, hvor han med samlebåndet kunne lave og sælge flere biler til samme pris. Med en klog forretningssans satte han prisen ned på Ford modellen, så flere havde muligheden for at købe en bil, og derved solgte han også flere biler. Bilens transportmulighed blev altså en tilgængelighed for alle. Siden da har bilens udvikling samt udbredelse taget fart, for nu ser man biler alle steder, og mange familier har endda mere end en bil.

Medlemsnyhed

Indrykket af
Annoncørbetalt indhold

Send til en kollega

0.141