23948sdkhjf

Derfor kan de unge redde din forretning

| Medlemsnyhed | Indrykket af HumanTrust A/S

Erfaring er godt – men nogle gange skal du dyrke potentialet

Hvor tit har du tænkt, sagt eller hørt en sætning, der lyder nogenlunde sådan her: ”Vi tager lige den unge medarbejder XX ind og ser tiden an. Måske kan hun udvikle sig til noget, vi kan bruge, og de skal jo begynde et sted, og ellers er der ingen skade sket”?

Vi støder jævnligt på den holdning, når vi besøger virksomheder og taler med dem om deres ansættelsespolitik, og hvordan de tager imod nye medarbejdere. Hver gang konstaterer vi, at holdningen er grundlæggende forkert, simpelthen fordi den er alt for defensiv.

Ja, unge skal selvfølgelig have en chance for at bide sig fast på arbejdsmarkedet og få lidt fylde på cv’et, og erfaring er ikke noget, man trækker i en automat eller downloader fra nettet. Den skal netop erfares og optjenes i det virkelige erhvervsliv.

Men I begår en fejl, hvis I kun ser de unge som en midlertidig lad-os-nu-se-arbejdskraft.

Tværtimod kan de unge komme med masser af nysgerrighed og ny energi, opdateret viden og optimisme – ja, nogle gange kan de endda være med til at redde hele butikken. Men det kræver, at I tager dem præcist lige så seriøst som de nye medarbejdere, der ankommer med over 20 års erfaring.

Nyansatte med stor erfaring kan nogle gange få virksomheden til at tænke: Du har så stor erfaring og så mange kompetencer, så du kører bare på – vi behøver ikke give den store introduktion.

Sådan fungerer det ikke. Al erfaring viser, at jo bedre et onboarding-forløb, I laver, jo bedre og hurtigere falder den nye medarbejder til, og jo større er chancen for, at hun bliver i virksomheden længe.

Dette gælder i endnu højere grad for unge medarbejdere. Jo bedre, du sætter dem ind i virksomhedens kultur, og jo bedre, du ”opdrager” dem, jo større gevinst bliver de og jo mere glæde får I af deres potentiale. Du skal simpelthen tage imod dem, som om de skal være hos jer i mange år.

Kommer de direkte fra et studiemiljø, skal de selvfølgelig lære en helt ny rytme og andre krav end tidligere, men først og fremmest kræver det, at du som leder netop tør være leder.

Du skal vise retningen og opstille klare forventninger, og samtidig skal du sætte tid af til oplæring. Ja, det kan tage længere tid end ved ældre medarbejdere, men tro os: Det kommer stort set altid tilbage med gode renter.

De unge har nemlig en masse fordele med sig. En af de mest oplagte er, at de færdes sikkert og hjemmevant i den digitale verden og værktøjskasse. De forstår mulighederne og evner at forfølge dem, og det kan ændre virksomhedens digitale dagsorden. Vi har selv prøvet det i vores eget firma, og vi har set det flere andre steder:

Unge øjne ser nye muligheder, og det er dumt ikke at udnytte dem.

Læs også: Se lidt mindre på fagligheden, når du ansætter.

Men der er andre gode grunde til også at tænke ungt, når I rekrutterer:

For det første er de unge nysgerrige på deres nye hverdag, og her gælder det om at opmuntre dem til at stille spørgsmål – jo flere, jo bedre, for det kan udvikle hele Jeres organisation.

For det andet er Generation Z ofte reflekterede og visionære. De har holdninger, og deres handlinger skal helst afspejle dem. Derfor skal du turde lytte til dem og lade dig inspirere – ikke proppe dem ned i en kasse, hvor de hverken kan udvikle sig selv eller jobbet.

For det tredje betyder en sænkning af gennemsnitsalderen ofte, at hierarkiet på arbejdspladsen forskubber sig lidt. Lige så vigtigt det er, at hierarkiet er harmonisk, lige så vigtigt er det, at det også er dynamisk. Ingen skal fryse fast i de samme roller for længe, og nye, unge ansatte er dejligt frie for at hænge fast i fortidens rammer og hakkeorden. Deres blotte tilstedeværelse skubber lidt til båden – ikke nok til at den kæntrer, men nok til, at alle forbliver vågne og energiske.

For det fjerde skal der det rigtige miks til for at løfte en organisation. Jo flere typer, jo flere erfaringer og jo flere styrker, virksomheden råder over, jo bedre kan I løse forskellige opgaver – og det vil hurtigt vise sig, at både den yngre medarbejder og den mere rutinerede begge kan folde sig ud, hvis de stoler på, at der er stærke kolleger omkring dem.

Måske lyder det lidt provokerende at slå fast i overskriften, at de unge kan redde din forretning, for du kan og skal heller ikke undvære de erfarne.

Men der er én stor sandhed i udsagnet: Ved også at tænke ungt, når du rekrutterer, inviterer du en stump af fremtiden indenfor, og forbereder jer til forandringer. Og hvis du ikke løbende gør det, står din forretning alligevel ikke til at redde.

Interesseret i flere nyheder og mere inspiration fra HumanTrust?
Klik her og vælg selv de emner, som interesserer og optager dig.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
HumanTrust A/S

Bredskifte Allé 5, st. tv.
8210 Århus V
Danmark
HumanTrust A/S

Send til en kollega

0.096