23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Mobile platforme har brug for hjælp

Nye guidesystemer leder selvkørendevogne sikkert frem til ønskede position

SICK lancerer nu to systemer til AGC (Automated Guided Carts), ét som bevæger sig i et fast mønster (OLS) og ét til enheder, som bevæger sig i et gridmønster (MLS)

>> Mobile platforme oplever enorm vækst i disse år. Teknisk spænder løsninger fra helt autonome enheder, der frit bevæger sig i produktionsmiljøet til banestyrede enheder, der følger en forudbestemt vej. Fælles for dem er behovet for hjælp til at kende deres nøjagtige position. Bevægelser i et fast mønster fra A til B og positionsbestemmelse af den mobile platform udføres nemt og simplet med et optisk system, som det nye OLS (Optical Line System) eller MLS (Magnetic Line System). Valget mellem de to tekniske løsninger, optisk eller magnetisk, foretages på baggrund af de fysiske forhold på installationsstedet.

I processer, hvor man har fastlagte mønstre, og dog gerne vil have mulighed for at tilføje nye veje, benyttes OLS, da denne følger en tapestrimmel, som klistres på gulvet. Strimlen er udført i luminescerende materiale, da OLS benytter UV-lys til detektering. Således er systemet uafhængigt af fremmedlys, gulvoverfladens farve og struktur. Der udlægges et mønster af tape med hjørner og faste kontrolpunkter. Dette mønster kan efterfølgende ændres blot ved at fjerne eller tilføje tape.
Et optisk system er udsat for miljøpåvirkninger, f.eks. fra støv eller nedslidning af tape på gulvet. Derfor lanceres samtidigt et magnetbaseret system, som er helt uafhængigt af miljøpåvirkninger. MLS systemet er opbygget ved, at en række magnetfølsomme elementer er placeret i en aluminiumsprofil. En magnetisk strimmel klistres på eller støbes ned i gulvet. Når sensorenheden placeres over den magnetiske strimmel detekteres positionen, og denne sendes via et analogt signal til den mobile platforms styring. Ved at nedfræse magnetstrimlen kan den beskyttes mod selv høj trafikintensitet eller intensiv rengøring. Herved skades positionssystemet ikke.

Begge systemer kan tilføjes kontrolpositioner undervejs, skiftespor, og sikkerhedsstop for overrun.
Begge løsninger idriftsættes nemt ved hjælp af medfølgende brugersoftware. Interface spænder fra CAN Open til Ethernet TCP/IP.
Nøjagtigheden er typisk 1 mm, og derfor kan OLS/MLS bistå scannerbaseret navigation til f.eks. nøjagtig docking ved opladerstationer.

Grid lokalisering
Til mindre mobile platforme benyttes et koordinatsystem, hvor positionen af vognen findes ved hjælp af aflæsning af Matrix koder placeret i et fast mønster på gulvet. I platformen placeres en GLS sensor som har et field-of-view på hele 120x90 mm. Derved er positionsbestemmelsens relativ robust over for unøjagtig kørsel som eksempelvis opstår ved slid og tung last.

Sensoren leverer kodeposition i x, y samt rotation i mm og vinkel. Der er automatisk fokusjustering, som sikrer robust funktion samt hurtig idriftsættelse.
 

Mere information

 Tlf. :   +45 4582 6400  |  Email:  sick@sick.dk 

 
Optisk løsning: www.sick.dk/ols
Magnetløsning www.sick.dk/mls
 
Få seneste nyheder, praktiske applikationer, produktlanceringer, messer og events -virksomhedsnyheder.
 
Samlet nyhedssoverblik direkte i indboksen: Nyhedsbrev

Seneste nyheder fra SICK A/S, følg os på Linked-in

SICK A/S
Lejervej 17, st. tv.
3500 Værløse
Rudersdal Kommune
Danmark
CVR nummer: DK78418311
P nummer: 1002550225

Kontaktperson

EK
Esben Ketler
Marketingchef
+45 4594 2437 ketler@sick.dk

Send til en kollega

0.063