Regionsrådsformand presser staten
Carl Holst forventer, at regeringen snart kommer med konkret tilsagn til finansiering af letbanen i Odense
I en pressemeddelelse sender han et signal til regeringen om at komme med et konkret økonomisk tilsagn, som er en forudsætning for letbanens gennemførelse.
- Jeg har hele tiden slået på, at Odense Letbane er en nødvendig del af infrastrukturen omkring det nye universitetshospital, Syddansk Universitet og de mange andre arbejdspladser i og omkring Forskerparken, hvor titusindvis af mennesker vil få deres daglige gang. Derfor er det væsentligt, at alle parter holder tempoet, og at der ikke går Christiansborg-fnidder i den, som vi har set med andre infrastrukturprojekter, siger Carl Holst.
Statens andel af projektet er at vedtage anlægsloven på vilkår, som gør det muligt for regionsrådet at bevilge 100 mio. kroner til letbanen.
Og så forventer jeg, at staten inden længe vil melde ud, at man bidrager økonomisk til banens realisering. Det er vigtigt for projektet, at staten melder sig på banen med konkrete tilsagn, siger Carl Holst.
I Odense Letbane går man efter en finansieringsmodel magen til den, der er vedtaget for Aarhus Letbane.
Det indebærer, at staten betaler halvdelen af anlægsudgifterne, regionen betaler seks procent og kommunen eller kommunerne 44 procent.
Letbaneprojektet i Odense ventes at koste 2,6 mia. kroner for en strækning på 14 kilometer fra Tarup i nordvest, forbi Odense Idrætspark og Bolbro, gennem centrum ved blandt andet det ny musik- og teaterhus og øst på forbi Rosengårdscentret, Forskerparken og det ny sygehus til endestation ved Hjallese Station. Banen får 26 stationer.
VVM-redegørelsen, der afdækker spørgsmål om miljø, anlæg og passagergrundlag, er ved at være færdig og sendes i høring omkring 1. december.
Næste skridt bliver projektering af anlæg. Selve anlægsfasen skal efter planen gå i gang i 2016.