Gebyrer i den nye vejlov møder kritik
De planlagte gebyrer for gravetilladelser var til debat, da den nye vejlov i går blev førstebehandlet i Folketinget
Lovforslaget indeholder en række helt nye tiltag, der især relaterer sig til bekæmpelse af trængsel på vejene.
Fremkommeligheden er udfordret af mange gravearbejder på vejnettet, og derfor lægger lovforslaget op til at sætte fokus på bedre styring og koordinering af gravearbejder, ligesom der foreslås bemyndigelse til at fastsætte regler om vilkår om bod, når gravearbejder forsinkes.
Det kvitterede Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, for under debatten i Folketingssalen.
- Med hensyn til betaling af bod, skal der selvfølgelig tages hensyn til entreprenøren. Det skal ikke ende som en pengemaskine for staten. Det skal derimod være med til at forhindre, at der unødigt er huller i vejen i månedsvis til gene for fremkommeligheden, sagde han.
Også de konservative var positivt stemt over for punktet om bod.
- Det bliver med lovforslaget slået fast, at der skal være mere systematisering i gravearbejdet, og at der skal være en bod, hvis man ikke overholder tidsfrister. Det bakker vi op om, sagde partiets transportordfører Mike Legarth.
V imod gebyrer
Med forslaget lægges der også op til, at ministeren kan fastsætte regler om gebyrer til hel eller delvis dækning af kommunernes omkostninger ved behandling af gravetilladelser. Desuden får transportministeren mulighed for at fastlægge regler om gebyrer for klager over kommunale afgørelser.
Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen udtrykte under behandlingen i Folketinget skepsis over de gebyrer, som lovforslaget lægger op til.
- Det er ikke Venstres politik, at pålægge virksomhederne nye gebyrer. Det er uproduktivt. Vi vil derfor i det videre udvalgsarbejde argumentere for, at der ikke bliver indført gebyrer, hvilket høringssvarene også vidner om, at erhvervslivet er kritisk overfor, sagde han.
Lovforslaget er et led i moderniseringen af lovgivningen på vejområdet. Vejlovgivningen består i dag af fire love - privatvejsloven, vejbidragsloven, renholdelsesloven og vejloven, som nu bliver revideret.
Med lovforslaget reduceres antallet af love på området fra de nuværende fire love til to hovedlove - vejloven og privatvejsloven. De to andre love bliver med lovændringen ophævet, idet bestemmelserne er indarbejdet i de to hovedlove. Derudover indebærer lovforslaget en tiltrængt forenkling og modernisering af vejloven, der er fra 1972 og derfor på en række områder ikke længere tidssvarende.
Trods kritik af enkelte punkter i lovudkastet samlede transportminister Magnus Heunicke (S) i går flertal i Folketinget.