23948sdkhjf

Letbanearbejde på vigtig trafikåre

Aarhus Letbane tager de første skridt til letbanen ad Nørrebrogade og Randersvej
Aarhusianerne vil inden længe få en forsmag på det omfattende vejarbejde på de stærkt trafikerede ind- og udfaldsgader Nørrebrogade og Randersvej, som bliver en konsekvens af, at der skal anlægges letbane i byen.

Senere på måneden begynder det første anlægsarbejde til Aarhus Letbane på strækningen fra Nørreport over Nørrebrogade og Randersvej frem til Nehrus Allé. Det sker, når Aarhus Letbane går i gang med at anlægge to nye tunneler og bygger elevatorskakt i den eksisterende tunnel mellem Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital på Nørrebrogade.

Anlægsarbejdet kommer til at genere trafikken på Nørrebrogade imellem Nordre Ringgade og Vennelyst Boulevard, hvor vejbanerne vil være spærret i takt med, at tunnelrør graves ned. Der bliver desuden en del anlægsstøj, når der skal rammes spuns og pæle for at stabilisere tunnelerne.

- Anlægsarbejdet vil give gener for både naboer og trafikanter i området, det tør jeg godt love. Og arbejdet med tunnelerne er kun begyndelsen på et længerevarende vejarbejde på Nørrebrogade og Randersvej, som skal resultere i, at Danmarks første letbane kan køre i Aarhus i 2017. Så vi håber, at byens borgere og trafikanter vil væbne sig med tålmodighed, siger anlægschef i Aarhus Letbane, Jørgen Hansen.

Inden østjyderne kan stige på letbanen i 2017 skal der først bygges tunneler, støbes fundament til sporkasser til letbanens skinner og siden etableres skinner, elmaster, køreledninger og perroner. På Nørrebrogade bliver første opgave tunnelerne.

For at sikre, at der hele tiden er to vejbaner farbare i hver retning, bliver anlægsarbejdet udført i tre sektioner på tværs af vejen. Anlægsarbejdet udføres i to vejbaner ad gangen, og imens ledes trafikken over i de øvrige fire vejbaner - to i hver retning.

Mere anlægsarbejde

Anlægsarbejdet med tunnellerne forventes afsluttet i foråret 2015, hvor arbejdet med at skabe Letbanens fundament - en sporkasse til selve transportsystemet - går i gang. Sporkassen skal placeres i de to midterste vejbaner fra Nørreport ad Nørrebrogade og Randersvej til Nehrus Allé.

Først herefter kan anlægget af selve transportsystemet - skinner, køremaster og perroner - begynde.

- Det er et stort og omfattende anlægsarbejde, som naturligvis vil medføre forandringer for borgere og trafikanter i området omkring Randersvej, der må betegnes som en central færdselsåre i byen. I sagens natur anlægges letbanen der, hvor der i forvejen er mange trafikanter. Men vi gør, hvad vi kan for at minimere generne, og glæder os til i 2017 at præsentere en miljøvenlig og komfortabel letbane med op til otte afgange i timen, siger Jørgen Hansen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094