23948sdkhjf

Uvildig undersøgelse af brokollaps

Vejdirektoratet og entreprenørvirksomheden CG Jensen afventer i første omgang uvildig ekspertundersøgelse
Der kommer en uafhængig undersøgelse af kollapset af en bro under opførelse over Helsingørmotorvejen lørdag aften.

Det har politiet besluttet, og det er en beslutning, som bygherren Vejdirektoratet er enig i.

Det er eksperter fra Force Technology med støtte fra Niras og Grontmij, der er udset til opgaven. Ingen af de tre udpegede eksperter har på nogen måde været involveret i rådgivning omkring den nu kollapsede bro. Alle eksperter var på ulykkespladsen søndag og gennemførte undersøgelser og indhentede dokumentation.

Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra Force Technology til, hvornår ekspertgruppen kan forventes at aflægge en første rapport om årsagen til kollapset.

I Vejdirektoratet vil man i første omgang afvente ekspertundersøgelsen, inden der træffes beslutning om, hvorvidt man skal gennemføre en egen undersøgelse.

- Vi ved ikke på nuværende tidspunkt, hvor lang tid den uvildige undersøgelse vil vare, men er der tale om blot uger, vil vi afvente undersøgelsesresultatet, inden vi beslutter os for arbejdet med at opføre broen på ny. Hvis vi taler om måneder, bliver vi nødt til at agere. Vi kan ikke stå stille i et år, som det var tilfældet efter brokollapset i Aalborg i 2006, siger Erik Stoklund Larsen, projektchef i Vejdirektoratet.

Ingen kom til skade

Det er et konsortium bestående af CG Jensen og Barslund, der udfører motorvejsbroen i hovedentreprise. Cowi er rådgiver på opgaven.

Det er CG Jensen, der står for betonarbejdet, og byggevirksomheden havde 33 timelønnede og fire funktionærer beskæftiget på broen på ulykkestidspunktet. Desuden var der tre betonpumpehold på stedet.

CG Jensens adm. direktør, Michael S. Larsen, oplyser, at støbningen var påbegyndt lørdag morgen klokken 7 og at man på ulykkestidspunktet lidt efter klokken 21 havde støbt 800 af i alt 1.200 kbm beton.

- Folkene har forklaret, at støbeformen under udstøbning af brodæk åbnede sig to steder, og at betonen væltede ned på motorvejens sydgående spor. De involverede medarbejdere blev skubbet omkuld på grund af bevægelsen, og enkelte måtte gribe fat i noget for at undgå at styrte de vel cirka seks meter ned på kørebanen. Det er simpelthen så heldigt, at ingen faldt ned. Det er vi lykkelige for, siger Michael S. Larsen.

Han kalder ulykken en “gåde". I første omgang vil entreprenørvirksomheden afvente konklusionerne fra eksperterne.

Den ny bro er en del af Vejdirektoratets projekt med udvidelse af Helsingørmotorvejen fra fire til seks spor på strækningen mellem Gl. Holte og Hørsholm.

Udvidelsen skal efter planen være færdig i efteråret 2016.

- Ulykken er naturligvis et tilbageslag for projektet, men afhængig af, hvornår vi kan komme i gang igen, kan vi aflevere til tiden, siger Erik Stoklund Larsen.

Det er Vejdirektoratet, der har afgjort, at broen skal in situ-støbes.

Om det også bliver tilfældet i næste fase, er ikke afgjort.

Broen rives ned

CG Jensen bistod søndag de uvildige eksperter i forbindelse med inspektionen af brostilladset og ved scanning af brosystemet.

Søndag eftermiddag, da undersøgelserne var afsluttet, blev der givet grønt lys til at påbegynde nedrivningen af den næsten færdighærdede beton. Arbejdet var endnu ikke afsluttet mandag eftermiddag, hvor Vejdirektoratet ikke turde sige noget om, hvornår trafikken på Helsingørmotorvejen kan genåbnes.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094