Indsats mod priser uden moms giver pote
Forbrugerombudsmanden indledte tidligere på året en indsats mod prisføring uden moms, og det har indtil videre ført til op mod fire sager i byggeriet
Reglerne til trods modtager Forbrugerombudsmanden jævnligt henvendelser fra forbrugere, erhvervsdrivende og andre, som går på problemer med prisføring uden moms.
For at komme problemet til livs indledte Forbrugerombudsmanden en indsats tidligere på året, og det har indtil videre ført til 12 afsendte høringsbreve.
Tre-fire af dem er gået til virksomheder i bygge- og anlægsbranchen, mens de andre høringsbreve fordeler sig til teltudlejningsvirksomheder, autobranchen, flyttefirmaer og til en enkelt forsyningsvirksomhed.
Det fremgår af en række høringsbreve, som Licitationen - Byggeriets Dagblad har fået aktindsigt i.
- Indsatsen har givet et billede af problemer i mange forskellige brancher, men vi kan desværre ikke tage alle sager op. Derfor har vi valgt de brancher ud, hvor problemet synes at være størst, siger specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, Karen Søndergaard.
Todelt indsats
Hun gør opmærksom på, at indsatsen har været todelt. Første fase har bestået af en informationsindsats, som har informeret danske virksomheder om de gældende regler.
Den 15. april gik indsatsen ind i sin næste fase, og i den forbindelse har Forbrugerombudsmanden sat gang i forskellige googlesøgninger for at finde frem til de virksomheder, der fortsat ikke har angivet priserne inklusiv moms.
Processen er lige nu i høringsfasen, hvor virksomhederne har mulighed for at komme med bemærkninger til høringsbrevene, og det har de fleste valgt at gøre.
Ifølge Karen Søndergaard kommer virksomhederne typisk ind på, at de ikke har været klar over reglerne, og at de vil ændre priserne til at være inklusiv moms.
- Det er positivt, at de fleste er villige til at rette ind, siger hun og understreger, at det endnu ikke er fastlagt, om de forskellige virksomheder bliver politianmeldt med henblik på bødestraf.
- Det er bestemt en mulighed, at vi vælger at politianmelde dem - også selvom de har rettet ind. Det skal jo helst have konsekvenser, når regler ikke bliver overholdt, for ellers er der jo ingen, der vil være indstillet på at gøre det, siger Karen Søndergaard.
Afklaring venter
Om virksomhederne bliver politianmeldt vil nok først blive afklaret om nogle måneder, da der fortsat finder korrespondance sted.
Men Karen Søndergaard understreger, at det er tydeligt, at indsatsen har skabt opmærksomhed. Hun vil imidlertid ikke kommentere på, om den for alvor har virket på nuværende tidspunkt.
- Vi kan kun sige, at vi jævnligt får henvendelser, og det tegner jo et billede af, at der stadig er problemer på området, siger hun.