23948sdkhjf

Letbane fra Vestegnen til lufthavnen under lup

Region Hovedstaden undersøger potentialet i letbane fra Avedøre Holme til lufthavnen
Region Hovedstaden har store planer om at knytte hovedstadsområdet tættere sammen med letbaner.

Derfor har regionsrådet netop besluttet at afsætte 2,5 mio. kroner til en undersøgelse af en mulig letbane mellem Avedøre Holme og Københavns Lufthavn Kastrup.

Der arbejdes i øjeblikket på et beslutningsgrundlag for en letbane langs Ring 3 fra DTU i Lundtofte til Ishøj/Brøndby. Samtidig er der gang i undersøgelser af en eventuel anden etape, der skal forbinde Ring3-linjen fra Glostrup til Avedøre Holme.

- Det er i den forbindelse, regionsrådet har besluttet at få undersøgt potentialet i at få skabt en tværgående forbindelse fra Avedøre Holme til Amager, en tredje etape, kunne man kalde det, oplyser Birgit Petersen fra Region Hovedstadens afdeling for regional udvikling

- Det er en kendt sag, at de kollektive forbindelser mellem Vestegnen og Amager ikke er de bedste, og derfor skal det nu undersøges, om en letbane fra Avedøre Holme til lufthavnen i givet fald har et passagergrundlag, siger hun.

Undersøgelsen skal gennemføres i 2013.

Ring 3-banen

Arbejdet med planlægning af Ring 3-letbanen skrider planmæssigt frem.

Bag arbejdet står ud over Region Hovedstaden også 10 kommuner og staten. Parterne er principielt enige, om end den endelige linjeføring mangler. Parterne er enige om en finansieringsmodel, hvor staten betaler 40 procent af anlægsomkostningerne, mens regionen betaler 26 og kommunerne 34 procent.

Letbanen skal efter oplægget anlægges, så den generer bilerne så lidt som muligt. Både på vejene og i krydsene vil der være den samme plads til bilerne, som i dag. Letbanen vil dog få fortrinsret i krydsene. Det forventes, at bilerne, der fortsat skal kunne anvende Ring 3, vil kunne køre uden større forsinkelser.

Den præcise linjeføring er som nævnt ikke fastlagt, men vil sandsynligvis køre via Lyngby over Gladsaxe, Herlev, Glostrup, Albertslund, Ishøj og Brøndby.

Letbanen vil ifølge Cowi, der i 2008 lavede en stor forundersøgelse, kunne få 7.000 bilister til at lade bilen stå og bruge letbanen i stedet. Op mod 12.000 flere vil rejse med kollektiv trafik som følge af letbanen.

Beslutningsgrundlaget for Ring 3-letbanen ventes at være klart inden udgangen af 2012.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127