23948sdkhjf

Skat og moms driller

Det er ikke længere finansiering, der udgør den største udfordring for danske iværksættere. Skat- og momsspørgsmål er sværere at danse med, viser ny iværksætterundersøgelse
De seneste to år har finansiering haft førstepladsen over danske iværksætteres største udfordring, men i den nyeste iværksætterundersøgelse, som Dansk Iværksætterforening har foretaget i samarbejde med iværksættermessen Iværk&Vækst, har skatte- og momsspørgsmål overtaget førstepladsen.

- Over 40 procent af iværksætterne svarer, at skattespørgsmål er et stort problem for dem, siger Christian Walther Øyrabø, formand for Dansk Iværksætterforening og fortsætter:

- Det er foruroligende, at tallet er tæt på halvdelen af de adspurgte, men det mest foruroligende er, at tallet er stigende, og at det er steget tre år i træk. Når vi samtidigt ser, at både borgernes og virksomhedernes tillid til Skat er faldet over de seneste år, så har vi et problem, og det vil vi i Dansk Iværksætterforening gerne have, at der bliver taget hånd om.

Central linje er ikke vejen

Især kritiseres det, at adgangen til Skat nu skal ske gennem et hovednummer, og at den fysiske kontakt til et lokalt skattecenter er blevet nedprioriteret.

Det betyder ifølge Christian Walther Øyrabø, at iværksætterne i flere tilfælde oplever, at det er blevet sværere at få fat på Skat, og at dagligdag problemer fremfor at blive løst hurtigt derfor ofte vokser sig større og større.

- Skat leverer generelt en dårlig service, og det holder ikke. Vi lever af iværksættere. De skaber arbejdspladser og skattekroner. Alligevel skal de kæmpe for at komme igennem til Skat. Det kan ikke være rigtigt, siger han.

Udfordringerne med at få fat på Skat betyder, at iværksættere må hive fat i rådgivere for at få svar på deres spørgsmål, og det gør omkostningerne flere i virksomhederne, fremhæver Christian Walther Øyrabø.

For at holde omkostningerne nede har mange iværksættere i stedet oprettet fora på nettet og på sociale medier som Facebook, hvor de deler erfaringer med hinanden.

- Men i bund og grund er det urimeligt, at de er tvunget til det. De bør nemt kunne gå direkte til den ansvarlige myndighed, siger Christian Walther Øyrabø, som indrømmer, at det er dyrere, hvis Skat for eksempel udstationerer skattekonsulenter i de regionale væksthuse, som Dansk Iværksætterforening foreslår.

Byggeriet savner aktion

Organisationerne i den danske bygge- og anlægsbranche er enige i, at skatte- og momsspørgsmål fylder meget i virksomheders hverdag. Det gælder både hos de nystartede og de etablerede.

- Det er presserende, at der sker noget på det her område. Vi skal have gjort reglerne enklere. På den måde kommer vi noget af vejen, men vi skal også have indført ændringer på det administrative niveau. Der skal gøres noget politisk, siger Jacob Thiel, cheføkonom i Håndværksrådet, mens Michael H. Nielsen, direktør i Dansk Byggeri tilføjer:

- Selvom der er lavet et servicesystem, så er det vanskeligt at få et overblik over reglerne og ikke mindst at komme igennem til Skat. En nem adgang er afgørende. Der er ikke noget, der er mere frustrerende, end når man bliver ved med at være nummer 19 i køen. Det kan man ikke vente på.

Minister bør inddrages

I Dansk Iværksætterforening har man opfordret skatteminister Benny Engelbrecht (S) til at komme med et svar på, hvordan Skat kan blive gjort til en bedre serviceinstitution.

Det spørgsmål har Licitationen - Byggeriets Dagblad også sendt til Skat, som anerkender, at skatte- og momsverdenen kan være svær at finde rundt i.

- Skat anerkender bestemt iværksætternes udfordringer, og derfor har Skat gennem flere år tilbudt hjælp til de nystartede virksomheder, skriver Karin Bergen, underdirektør for Vejledning i Skat i en mail, hvor hun peger på, at alle nystartede virksomheder blandt andet inviteres til at deltage i et informationsmøde hos Skat.

Skat er ligeledes i gang med at undersøge muligheden for at indgå et samarbejde med de kommunale væksthuse. Allerede nu eksisterer samarbejder, hvor Skat er gået sammen med forskellige brancheforeninger for at gøre informationer nemmere tilgængelige.

- Derfor kan mange iværksættere have god gavn af at tjekke deres brancheforenings hjemmeside, skriver Karin Bergen.

Hun gør ligeledes opmærksom på, at der allerede i dag eksisterer en telefonsluse kaldet Erhvervsregistrering, der er henvendt til iværksættere og nystartede virksomheder, men det giver Christian Walther Øyrabø ikke meget for.

- Hvis de her ting virkede, så ville vi ikke se det resultat i iværksætterundersøgelsen, som vi ser. Det nytter jo ikke noget, at man har en telefon, som de færreste kender til. Hvorfor har man ikke bare kaldt den iværksætterlinjen, spørger han.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra skatteministeren.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094