23948sdkhjf

Aalborg-politikere vælger letbane

Den dyreste løsning giver god mening, siger Aalborg-rådmand
Selv om en letbane er dobbelt så dyr som en løsning med hurtigbusser, vil politikerne i Aalborg have en letbane.

Aalborg Byråd skal tage stilling til spørgsmålet på sit møde i aften, men det hidtidige udvalgsarbejde åbenbarer bred opbakning til, at man vælger letbane fremfor såkaldt BRT (Bus Rapid Transit). Letbanen - fra Mølholm i vest gennem midtbyen til det kommende universitetshospital i øst - har et anlægsoverslag på 1,3 mia. kroner mod BRT-løsningens 650.000 kroner.

- Det er ud fra samlede overvejelser, at det giver god mening at vælge letbane frem for BRT, siger rådmand Hans Henrik Henriksen (S), der er formand for By- og Landskabsudvalget.

- Det er i høj grad et spørgsmål om bykvalitet, og det er et spørgsmål, hvor bæredygtig en BRT-løsning vil være. Støjniveauet fra letbanen er minimalt, og samlet er letbanen mere miljøvenlig end busløsningen. Den skinnebårne løsning åbner desuden nye byudviklingsmuligheder både for at fredeliggøre bymidten og for at byfortætte både øst og vest for byen. Vi tror også, at letbanen vil gøre områderne langs strækningen mere attraktive for investorer og skabe en stærkere kollektiv trafikforbindelse til ikke mindst universitet og sygehuset. Endelig viser undersøgelser, at letbanen i højere grad appellerer til at skifte til kollektiv transport og til at fortrænge biltrafik, siger Hans Henrik Henriksen.

Statslig medfinansiering

Byrådet i Aalborg håber, at man allerede næste år kan træde ind i projektfasen. Derfor er det en forudsætning, at der allerede i forbindelse med finansloven for 2015 afsættes statslig finansiering.

Man forventer, at staten som i Odense og Aarhus bidrager med 45 procent af anlægsomkostningerne. Resten vil kommunen lånefinansiere.

Letbanen bliver godt 12 km lang og får 24 stoppesteder.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

2.55