23948sdkhjf

Spæncom lander norsk millionordre

Spæncom skal levere betonelementer til tunnelbyggeri i Norge. Det sikrer arbejde til 30 mand på fabrikken i Aalborg
Den norske bygge- og anlægsbranche har vind i sejlene, og det kommer også danske virksomheder til gode. Senest har betonelementproducenten Spæncom i Aalborg landet en ordre på 44 mio, kroner til et norsk tunnelbyggeri.

Det er det norske entreprenørselskab Implenia Norge, som har lagt ordren hos Spæncom. I konkurrence med en række norske leverandører skal Spæncom levere betonelementer til en to km lang tunnel, som ligger på en 23 km lang strækning mellem Porsgrunn og Larvik i det sydlige Norge, hvor togrejsen skal reduceres fra 34 til 12 minutter ved at sprænge sig vej gennem fjeldene.

Ny type foring

Det er en helt ny type foring af tunneler, Spæncom skal levere, og leverancen til Norge sikrer arbejde til 30 mand frem til maj næste år på fabrikken i Aalborg.

I forvejen har Spæncom leveret tilsvarende elementer til Holmestrand-tunnelen syd for den norske hovedstad Oslo, og det har været med til at sikre den nye norske ordre.

- Vi er rigtig glade og stolte over den nye ordre, der viser, at vi har haft evnen og viljen til at transformere et helt nyt produkt, som vi aldrig havde produceret før, til en succesfuld leverance, der har skabt stor tilfredshed hos såvel entreprenøren som bygherren, fortæller salgschef Michael Boye fra Spæncom i en pressemeddelelse.

Minimerer risikoen

Den danske betonelementproducent skal fra februar 2015 og tre måneder frem levere i alt godt 3.500 tunnelelementer og cirka 1.900 fundamenter, hvilket svarer til 24.000 tons fordelt på 1.000 vognlæs.

For at minimere risikoen, optimere tidsplanen og udnytte den ekspertise, som Spæncom har oparbejdet ved leveringen til Holmestrand-tunnelen, skal tunnelelementerne produceres i Aalborg.

- Den eneste forskel, der er i den nye ordre, er, at alle væg- og tagelementer skal isoleres for at frostsikre tunnelen. Det skyldes, at tunnelen kun er to km lang og dermed påvirkes af kulde fra begge ender af tunnelen. Den nuværende leverance er til en fire km strækning inde i midten af en 12 km lang tunnel, forklarer Michael Boye.

For at kunne overholde leveringstiden starter produktionen op i uge 40 – 14 dage efter at det sidste element fra den første tunnelordre er blevet kørt ud på lagerpladsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109