23948sdkhjf

Københavnsk letbane kan være klar i 2025

En gennemførelse af letbaneprojekt ad Frederikssundsvej i København vil give 3.300 arbejdspladser
En letbane i hovedstaden mellem Nørrebro Station og Gladsaxe ad Frederikssundsvej og gennem Tingbjerg vil få 36.000 daglige brugere og kan samtidig understøtte en revitalisering af bydelene Husum og Tingbjerg.

Det er nogle af konklusionerne i et forstudie til en ni kilometer lang letbane, som Københavns Borgerrepræsentation bestilte for to år siden, og som kommunen netop har offentliggjort.

Prisen er anslået til 3,3 mia. kroner med statens korrektionstillæg. Anlægstiden forventes at være syv-otte år fra principbeslutningen er truffet. Det vil betyde, at letbanen tidligst kan stå færdig i 2025.

- En letbane mellem Nørrebro Station og Gladsaxe vil binde den nye Cityring sammen med den kommende letbane langs Ring 3. Den er en vigtig brik i arbejdet med at skabe et sammenhængende net af metro, S-tog og letbaner, der skal binde hovedstaden sammen på kryds og tværs, så flere får et godt alternativ til bilen. Det er afgørende, hvis vi skal komme trængslen i hovedstaden til livs, siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL).

Branchen har kapacitet

Med udgangspunkt i et anlægsoverslag på tre mia. kroner vurderer Danske Anlægsentreprenører, at projektet vil give beskæftigelse til 3.300 personer både direkte og indirekte over hele anlægsperioden.

- Det er muligt, det bliver lidt mere, fordi der er tale om et anlægsprojekt i tæt bymæssig bebyggelse og at der derfor skal udføres en del trafikale omlægninger samt omfattende kabel- og ledningsomlægninger, siger direktør Niels Nielsen.

- Man kan synes, vi er forfærdeligt langt ude i fremtiden med et projekt, der tidligst kan være færdig i 2025, men det er vigtigt med den langsigtede planlægning. Der går lang tid fra idefase over beslutning til arbejdet kan gå i gang, siger Niels Nielsen.

Han er ikke det mindste nervøs for danske anlægsentreprenørers kapacitet og muligheder for at løfte endnu et stort anlægsprojekt.

- Inden vi når frem til det første spadestik vil mange af de store igangværende projekter med eksempelvis højhastighedsjernbanen og forberedelserne til Femern eksempelvis være klinget af, så der er ingen fare for manglende kapacitet. Omvendt er det vigtigt med fortsatte aktiviteter for at virksomhederne kan fastholde kompetencerne fra de nuværende projekter, lyder hans vurdering.

Byen bindes sammen

Den nye undersøgelse anbefaler en linjeføring fra Nørrebro Station via Frederikssundsvej til Husum Torv. Herfra skal letbanen føres gennem de udsatte byområder Husum og Tingbjerg og videre til Gladsaxe. I alt vil letbanen ifølge forslaget få 16 stationer.

- Vi skal de kommende år investere massivt for at løfte de dele af København, der er koblet af udviklingen og har fået lov til at udvikle sig til udsatte bydele. Husum og Tingbjerg ligger i dag isoleret i et hjørne af byen. En letbane vil binde bydelene sammen med det øvrige København og gøre områderne meget mere attraktive, siger Morten Kabell.

Biltrafik vil falde

Ifølge forundersøgelsen vil letbanens tracé være på syv-otte meter. Frederikssundsvej er på den aktuelle strækning mellem 18 og 30 meter bred.

Hvor vejen er bredest kan vejen indrettes med det særlige letbanetracé i midten af vejen og en kørebane til biler på hver side samt med cykelstier og fortove som i dag. På visse af de smalle strækninger foreslås det, at biler og og letbane får fælles kørespor med signalregulering, så letbanen altid kommer først ind på strækningen. På andre smalle strækninger er det foreslået, at der lukkes for gennemkørende biltrafik.

Det vurderes, at biltrafikken på Frederikssundsvej vil falde med 20 procent og stige op imod 12 procent på andre gader, mens en del parkeringspladser vil skulle flyttes til sidegaderne. Samtidig vil det på Frederikssundsvej også blive nødvendigt at fælde en række træer.

En linjeføring via Husum og Tingbjerg vil kræve, at der bliver etableret en krydsning over Vestvolden, hvilket ville skulle ske under respekt for det fredede område.

Trafik- og Miljøudvalget i København skal behandle den ny undersøgelse på sit ordinære møde i næste uge.

Enhedslisten vil i forbindelse med budgetforhandlinger afsætte seks mio. kroner til yderligere undersøgelser og til dialog med borgerne og omegnskommunerne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125