23948sdkhjf

Dansk entreprenør skal bygge 12 jernbanebroer

Seks danske virksomheder prækvalificeret til opgave til 150-200 mio. kroner
Det bliver en af de store danske entreprenørvirksomheder, som skal designe og bygge 12 broer mellem Ishøj og Greve i forbindelse med anlægget af den ny København-Ringsted jernbane.

Det står klart nu, idet de seks virksomheder, som Banedanmark har udvalgt til prækvalifikation, alle er danske. Der er tale om entreprenørvirksomhederne MT Højgaard, NCC Construction, Pihl & Søn, Aarsleff, Arkil og et samarbejde mellem CG Jensen og Barslund.

Ifølge Niels Sørensen, kontraktchef i Banedanmark på København-Ringsted projektet, bliver der tale om en kontrakt på et sted mellem 150 og 200 mio. kroner.

Andet udbud

Der er tale om det andet store udbud til den kommende højhastighedsbane mellem København og Ringsted.

Kort før sommerferien blev MT Højgaard tildelt kontrakten på broer, jordarbejder og tilstødende anlæg på den første delstrækning mellem Brøndby og Vallensbæk. Der er tale om en kontrakt på 139,5 mio. kroner for seks brokonstruktioner. Flere af de nu prækvalificerede virksomheder var også med i opløbet om den første etape.

- Vi havde en meget fin proces og god dialog i forbindelse med udbuddet af de første brokonstruktioner, og det forventer vi også i den ny omgang, idet flere af virksomhederne er gengangere, siger Niels Sørensen.

Afklaring inden jul

Der er tale om udbud med forhandling efter forsyningsvirksomhedsdirektivet, som også blev anvendt ved det første udbud, og som forventes anvendt på hele strækningen. Arbejdet skal udføres i totalentreprise.

Udbuddet på strækningen mellem Ishøj og Greve handler ikke kun om at opføre 12 broer af forskellige størrelse, men også om de enkelte konstruktioners design og i øvrigt jordarbejder, etablering af midlertidige veje og stier samt dræn.

Med entreprenørernes inddragelse i de enkelte anlægs design er entreprenørerne med til at sikre bygbarheden.

Der bliver tale om broer over en række tværgående veje som Ishøj Stationsvej, Ishøj Bygade, Pilemøllevej, Kappelevvej, og Kildebrøndevej samt et par broer over den ny jernbane og en række mindre broer over stier og vandløb.

Niels Sørensen forventer, at der inden jul kan træffes beslutning om, hvem der skal udføre arbejdet. Forinden forventes et par forhandlingsrunder.

Det samlede jernbaneprojekt København-Ringsted bliver Danmarks første højhastighedsbane og vil i alt komme til at koste omkring 10,5 mia. kroner. Jernbanen skal være klar til indvielse i 2018.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109