23948sdkhjf

Aarhus Letbane vælger Ansaldo

Ansaldo, kendt fra blandt andet den københavnske metro, skal anlægge Aarhus’ letbanesystem
Det bliver det schweizisk/italienske konsortium Stadler/Ansaldo STS, der skal levere letbanetog og anlægge Letbanens transportsystem i Aarhus.

Det offentliggjode anlægsselskabet Aarhus Letbane I/S mandag.

Ifølge Claus Rehfeld Moshøj, direktør i anlægsselskabet, afgav Stadler/Ansaldo STS det bedste tilbud på et nøglefærdigt letbanesystem til Aarhus Letbane.

Aarhus Letbane I/S forventer at kunne underskrive kontrakt med konsortiet inden sommerferien. Hermed slutter mere end et års forhandlinger om letbanesystemet.

- Det er en vigtig milepæl for anlægsselskabet og for hele Aarhus Letbane, at vi har fundet det konsortium, som skal levere Letbanens transportsystem og tog. Nu kan arbejdet med at anlægge Danmarks første letbane for alvor gå i gang, siger Claus Rehfeld Moshøj.

Prisbelønnede letbaner

De aarhusianske letbanetog bliver af samme modeller, som kører i Lyon og på Bybanen i Bergen, som er Aarhus’ venskabsby. Bybanen blev kåret som verdens bedste letbane i 2011. Letbanesystemet leveres af italienske Ansaldo STS, der er leverandør på Cityringen i København og Metroen.

Det er ifølge letbanedirektøren solide referencer. Han ser derfor frem til at skulle samarbejde med et internationalt konsortium med stor erfaring med produktion og anlæg af nøglefærdige letbanesystemer og materiel.

- Det har været vigtigt for os, at letbanesystemet og togene i Aarhus skal bygge på kendte og afprøvede tekniske løsninger, og det gør Stadlers letbanetog og Ansaldo STS’ letbanesystem. At de to virksomheder ydermere kender og har erfaring med skandinavisk design og vores specielle vejrforhold er blot et ekstra plus, siger Claus Rehfeld Moshøj med henvisning til, at Ansaldo STS har drevet virksomhed i Danmark i 20 år.

I alt gav tre konsortier tilbud på Aarhus Letbanes transportsystem.

Aarhus Letbane har ikke offentliggjort kontraktsummen. Det har imidlertid været nødvendigt at udvide finansieringen, da laveste tilbud viste en fordyrelse på 700 mio. kroner i forhold til anlægslovens 1,2 mia. kroner.

Letbanen vil i fremtiden bestå af en bylinje på 12 km samt de nuværende lokalbaner Odderbanen og Grenaabanen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125