23948sdkhjf

Åbning for at Aarhus’ letbane skal køre på el

Anlægslov giver mulighed for, at også oplandsdelen af letbanen i Aarhus elektrificeres
Det kan ikke længere udelukkes, at hele strækningen af den kommende aarhusianske letbane fra Odder gennem Århus til Grenå bliver elektrificeret.

Oprindelig har det været planen at anvende dieselhybridtog, som kunne køre på diesel på Odderbanens og Grenåbanens eksisterende strækninger og på el på strækningen på 12 km igennem Aarhus, men markedet for dieselhydbridtog har ikke udviklet sig som ventet. Derfor er den netop vedtagne anlægslov udformet sådan, at der er mulighed for yderligere elektrificering.

- Det oprindelige ønske var, at hele letbanen blev elektrificeret ikke mindst, fordi det miljø- og klimamæssigt er den bedste løsning, men af økonomiske årsager måtte man indtænke dieselhybrid, så vi er ikke spor kede af, at vi nu får testet markedet på begge løsninger, siger letbaneprojektleder Ole Sørensen fra Midttrafik til Licitationen.

- For fire-fem år siden troede vi, at der ville ske en rivende udvikling med hensyn til dieselhybridtog, men det er absolut ikke sket. Dieselhybridløsningen må i dag betragtes som en lille niche inden for letbanebranchen, og vi ved ikke, hvor mange der vil byde på hybridløsningen, siger Ole Sørensen.

Letbanesekretariatet i Midttrafik har fulgt udviklingen med dieselhybrid nøje og har konstateret, at to tyske udbud med dieselhybridletbane de seneste år er aflyst. Der findes ifølge sekretariatet i øjeblikket ingen dieselhybridtog i drift, som umiddelbart vil kunne bruges til letbanen i Aarhus.

Staten kan bidrage

Med åbningen for el på hele strækningen er der udsigt til langt større konkurrence.

- El er standard, og som nævnt er det også det, man allerhelst vil have. Derfor bliver det naturligvis meget spændende at se priserne på de forskellige løsninger, når vi når dertil, siger Ole Sørensen.

Det er som udgangspunkt Aarhus Kommune og Region Midtjylland, der i givet fald skal finansiere de ekstraomkostninger, der vil være ved at vælge elektrificering. Der lægges dog op til, at andre parter, som måtte ønske el, kan bidrage. Med andre ord kan det ikke udelukkes, at Transportministeriet kan deltage i finansieringen, hvis regeringen for eksempel ud fra nogle miljø- og klimamæssige overvejelser vil skubbe letbanen i en mere CO2-rigtig retning. Også de tre omegnskommuner, som letbanen skal gennemløbe, Odder, Syddjurs og Norddjurs, kan eventuelt bidrage finansielt.

Udbud i efteråret

Ole Sørensen forventer, at det egentlige udbud bliver bekendtgjort i løbet af efteråret.

Forinden skal der formelt skabes et anlægsselskab, som får ansvar for at anlægge letbanens første etape. Selskabet ejes i fællesskab af Aarhus Kommune, Transportministeriet og Region Midtjylland. Det er også ejerne samt Midttrafik, der udpeger repræsentanter til bestyrelsen, som ventes at være komplet sidst i denne måned.

Bestyrelsen bliver herefter præsenteret for en udbudsstrategi, hvorefter udbudsmaterialet skal færdiggøres.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.086